Mittmedias dubbla utmaningar

Mittmedia tänker bli större än Facebook lokalt. En nödvändig vision för att överleva. Samtidigt brottas koncernen med interna problem som också måste lösas för överlevnadens skull.

Genom att vara länken mellan händelser och människor ska Mittmedia ersätta Facebook. Lokalt. Det är planen. Exakt när trafiken vuxit sig så stor att det inträffar är inte klart ännu.

Det ska ske genom bli ännu mer relevanta, ner på individnivå. ”Här finns en ouppfylld förväntan på att vi som innehållsleverantör tar ansvar och är transparenta i hur logiken fungerar.” Det skriver Katarina Ellemark ansvarig för digital produktutveckling på koncernnivå på Mittmedias Mediumkanal. Ett steg på vägen är VLT:s test av en flödesbaserad förstasida som ska skapa mer data om användarnas behov och intressen samt hur dessa förändras över tid.

Samtidigt presenterar journalistklubben en arbetsmiljörapport som visar på att det är stora problem med arbetsmiljön i koncernen. Enligt den har 8 av 10 Mittmediajournalister funderat på att söka jobb utanför koncernen senaste året. 65 procent av dessa på grund av arbetsgivaren, Mittmedia. 35 procent på grund av utvecklingen i branschen.

Krisen i branschen och bristen på lediga jobb i södra norrland är med andra ord ledningens smala lycka. Fanns det fler vakanser på den övriga arbetsmarknaden skulle mediekoncernen dräneras på redaktionell personal.

Att det är något som inte fungerar, i alla fall på Gefle Dagblad, märks i en text om problem inom tidningen och koncernen som en frilans skrivit och publicerats hos GD. När ingen på redaktionen förutom chefredaktören vill uttala sig är det ett bevis på att klimatet inte är som det ska.

Skapa grunden för ett ”Mittbook” måste vara ett lustfyllt uppdrag. Att få grotta ner sig i olika parametrar kring användarbeteenden och försöka finna en lösning på hur dessa ska knådas samman och sedan utveckla något som kan svara mot behoven låter som riktigt roliga arbetsuppgifter. Att de får framgång och koncernen blir större än Facebook, ju tidigare desto bättre, är som Katarina Ellemark skriver en överlevnadsfråga.

Koncernen har varit duktig på att hålla uppe betalningsgrad och prenumerationspriser på den tryckta tidningen. Men det har slagit på upplagesiffrorna som minskat betydligt mer än branschgenomsnittet i ett antal år. Utvecklingen för print stavas avveckling för hela branschen på sikt. Men Mittmedia har av allt att döma gått händelserna i förväg. Om den offensiva digitala strategin fungerar var det ett klokt val. Om inte var det mindre klokt.

Mittmedia har varit under press länge. De senaste åren har mellan 450 och 500 tjänster försvunnit. Samtidigt minskar fortfarande intäkterna månad för månad. De digitala innehållsintäkterna ökar, men långt ifrån tillräckligt för att kompensera tappen på övriga områden. Omorganisationer och nya arbetssätt har varit ett måste utifrån det. Men ett pris är att arbetsglädjen sjunker.

Den nya strategiplan som klubbades i början av året slog fast att de fasta kostnaderna för tryck och distribution ska halveras till 2020. Men den journalistiska kraften ska vara intakt enligt Per Bowallius. Då krävs det att de sår som finns i dag tvättas rena och snabbt får möjlighet att läka. Att alla inblandade tillsammans pratar igenom vad som hänt och i görligaste mån säkerställer att det som ligger till grund för dagens infekterade situation inte upprepas.

På Mittmedias intranät skriver han idag: ”Det arbete som vi har gjort och det arbete som pågår, är inte tillräckligt. Vi måste göra mer och vi har planerat att dra igång det lokala arbetet som involverar alla medarbetare när vi har resultatet av vår medarbetarundersökning klart (april). Att SJFs Mittmedia-klubb nu har framfört stark kritik, generellt mot företagets personalpolitik och även mot enskilda chefer, innebär att vi snabbt behöver sätta oss ner med representanter från den klubben och resonera om vad som ligger till grund för kritiken. (…) Jag vet att det kommer att ta tid, och jag är beredd att lägga ner den tiden.”

Det är genom relevant innehåll som Mittmedia försvarar sin plats i läsarnas vardag. Men om inte koncernen ska ta steget fullt ut i förvandlingen till ett lokalt Facebook och låta användarna generera innehållet utan fortfarande ha redaktionell personal som står för kvalitetsstämplad text, bild och livesändningar måste tekniksatsningen gå hand i hand med en satsning på arbetsmiljö och för arbetslust på alla nivåer. Är det lågt i tak och unken atmosfär gynnar det inte kreativiteten och arbetsglädje. Om de som ska stå för innehållet inte känner lust att gå till jobbet kommer inte ”Mittbook” att lyfta.