Annons: Mediedagen 2019
Carl-Vincent Reimers, projektledare på Näringslivets medieinstitut (NMI)

”Lär av Danmarks modell med privatägd public service”

DISKUSSION

I stället för blind dogmatism åt det ena eller andra hållet skulle Sverige behöva lära sig av de goda exempel som finns för att effektivisera, konkurrensutsätta och modernisera en föråldrad organisation för en ny tid, skriver Carl-Vincent Reimers, projektledare på Näringslivets medieinstitut.

De senaste dagarna har debatten om public service blivit påtagligt mer konstruktiv. I Dagens Media går Expressens chefredaktör Thomas Mattsson (23/5) ut och pläderar för införandet av privatägd public service.

Naturligtvis står inte valet om framtidens public service mellan ett totalt avskaffande, som Stockholmsmoderaterna vill, eller ett helhjärtat stöd för oförändrad finansiering. Självklart finns konstruktiva idéer och förslag som både skulle kunna effektivisera public service och stärka förtroendet för dess folkbildande kärnuppdrag hos den svenska allmänheten. I detta avseende bör vi i högre grad intressera oss för den modell som införts på andra sidan Öresund.

Danmark är på många sätt elefanten i rummet i debatten om public service. Nyligen beslutade den danska regeringen att effektivisera finansieringen med 20 procent. Samtidigt ska DR tydligare fokusera på det folkbildande kärnuppdraget i form av nyhets- och kulturprogram.

Trots detta missförstås ofta den danska reformagendan i den svenska debatten för att vara förtäckt högerpopulism. Det är en åsikt som bland annat Peter Wolodarski ger uttryck för (19/5-19) när han klumpar ihop en legitim kritik av public services storlek från ett borgerligt, marknadsliberalt perspektiv med auktoritära populisters hot mot pressfriheten genom att jämföra mediepolitiken i Danmark med den i Ungern. Det är ett synnerligen ohederligt sätt att bemöta argumenten för en effektivisering av public service.

Danmark är inte alls på väg att nedmontera vare sig pressfrihet eller public service, utan har snarast bidragit till att stärka båda delar genom ett aktivt förnyelsearbete sedan flera år. Ett sådant nytänkande initiativ inleddes redan 2010 när den borgerliga regeringen i Danmark införde en ny modell med privatägd public service. I ett nytt mediepolitiskt avtal valde man att upphandla driften till en av DR:s statliga radiokanaler. Syftet med detta var att stärka pluralismen bland aktörerna i public service och ge det gamla, försuttna programbolaget Danmarks Radio (DR) ökad konkurrens.

Resultatet blev världens första privatägda public service-kanal i form av Radio24syv, som till största del ägs av Berlingske Media. Kanalen får årligen omkring hundra miljoner danska kronor i licenspengar, pengar som tidigare gick till DR. Kanalen är bland annat värd för ett av Danmarks mest populära program för samhällssatir, nyhetsprogram, ekonomiprogram, fördjupande kulturprogram och radiodokumentärer.

Under de senaste åtta åren har Radio24syv sett en exponentiell ökning i antalet lyssnare, och har flera år i rad vunnit några av Danmarks mest prestigefulla radiopriser för bland annat bästa radioprogram och bästa satir. Även om Radio24syv nu går i graven till följd av ett krav från Dansk Folkeparti att flytta kanalen till Jylland har den modellen för mer pluralism fått ringar på vattnet. Den danska regeringen planerar inte bara att ha kvar kanalen med en ny aktör utan att även starta en till kanal efter samma modell, specifikt inriktad mot klassisk musik.

Privatägd public service är bara ett framgångsrikt exempel på hur public service kan moderniseras, konkurrensutsättas och effektiviseras genom en förnyad mediepolitik som säkerställer pluralism. Det är en modell som även Sverige skulle tjäna att titta närmare på om man vill bemöta förtroendetappet för de gamla programbolagen hos såväl unga lyssnare liksom personer som står till höger politiskt (SOM-institutet 2018).

Naturligtvis kan man, som Stockholmsmoderaterna, argumentera för ett totalt avskaffande av public service, eller som Wolodarski antyda att allt annat än status quo kommer att följas av ett högerpopulistiskt maktövertagande. Då en stor majoritet av svenska folket fortfarande stödjer public service som idé riskerar dock båda dessa hållningar att stärka Socialdemokratins politiska retorik och mål att framställa all kritik av public service som ett hot mot demokratin.

I stället för blind dogmatism åt det ena eller andra hållet skulle Sverige behöva lära sig av de goda exempel som finns för att effektivisera, konkurrensutsätta och modernisera en föråldrad organisation för en ny tid. Det innebär att såväl politiker, som makthavare i media, måste bli mer öppna för att lära av våra grannländer.

 

Carl-Vincent Reimers
Projektledare på Näringslivets medieinstitut