Annons: Mediedagen 2019

Så ska SVT ställa om till digitalt

DISKUSSION

SVT prövar sig fram med nya format för video online. Upplägg anpassat efter linjär-tv gör att färre tittar och gammal teknik sätter ibland käppar i hjulet. Det är svårt och väldigt roligt, skriver Anne Lagercrantz, chef nyhetsdivisionen SVT.

Digitaliseringen förändrar berättandet. I film, litteratur men också i nyheter. Utvecklingen är snabb och genomgripande. Våra lokala redaktioner har gått från att i januari 2018 i snitt publicera 17 videoklipp per dag till att i år publicera över 100 digitala klipp per dag. Riksnyheterna har en hel grupp som bara jobbar med att producera och paketera video till sajt och app. Och det som växer fram är något helt nytt. Vi har smärtsamt lärt oss att de traditionella tv-reportagen sällan fungerar digitalt. När vi publicerat dem anses de för tidskrävande och för långsamt berättade. Analysen visar att de ofta helt väljs bort eller ses någon sekund innan tittaren avbryter.

Tv-reportagen förutsätter en på-annons av en programledare och har en dramaturgisk båge med en inledning och en avslutning. De är del i en helhet, där en redaktör ansträngt sig med tempo, nyhetsvärdering och dynamik. Publiken har avsatt tid och har ett mer tillbakalutat tittande.

Det digitala användandet är helt annorlunda. Vi tittar på rörlig bild styckevis och på språng. Få har tålamod med ett inledande resonemang, berättandet måste vara mer direkt och genast fånga tittarens uppmärksamhet. Många vill titta ljudlöst, och vår ambition är att texta så många klipp som möjligt. Vi använder grafik, stillbilder och ljud på andra sätt. Reportern eller experter talar ofta direkt in i kameran. Förklarande journalistik lämpar sig extra bra digitalt.

Liknande utveckling finns inom litteraturen och explosionen av ljudböcker. Genrer som romantik och spänning tycks extra populärt i ljud och i dag skrivs berättelser direkt för att bli tal eller ”scripted audio”. Filmen har fått ett snabbare berättande, det blev vi för övrigt tydligt varse hemma när vi försökte se E.T med våra barn – de blev snabbt uttråkade.

På SVT-redaktionerna finns en utforskarglädje inför detta nya, men också en sorg. Det är mycket fantastiskt berättande som inte fungerar digitalt; vissa stämningsfulla bilder, svep, arbete med tystnader och pauseringar. Vi är många som är tränade i att göra tv-reportage som upptäcker att de kunskaperna inte är lika mycket värda digitalt.

Här finns också en teknisk frustration. Vår teknik utgår från en broadcast-teknik som inte alls är anpassad för digital utsändning och publicering, och redaktionerna kämpar nu tillsammans med våra tekniska specialister för att få ordning på verktyg och flöden.

Det är inte är antingen eller. Vi ska vara bäst i Sverige på rörlig bild digitalt och vi ska fortsätta göra Sveriges bästa nyhetssändningar i tv. Med olika teknik, berättande och målgrupper. Här sker ett lärande och ett korsbefruktande där även tv-berättandet påverkas. Lokalt har vi inte resurser att alltid specialanpassa inslagen efter plattform, och allt oftare sänds video som först producerats för online i TV.

Vi prövar oss fram, liksom mediebolag i hela världen. Det är svårt och väldigt roligt.

Anne Lagercrantz
Chef nyhetsdivisionen SVT