Kerstin Carlsson Foto: Sveriges Radio

Replik från SR: Vårt fokus är ljudet

Som publicist vill jag självklart att så många som möjligt tar del av det vi gör och jag är mån om en välmående marknad för lokaljournalistik, inte minst i tider av polarisering, skriver P4 Gävleborgs kanalchef Kerstin Carlsson i en replik till Anders Ingvarsson.

Att redaktioner citerar och följer upp andra mediers nyheter om de är intressanta är inget nytt – det är en del av journalistiken och den ömsesidiga medielogiken. Det visar på kvaliteten i den journalistik som sprids. Mittmedias tidningar i Gävleborg plockar upp nyheter som P4 Gävleborg varit först med, det gäller också Hela Hälsingland.

Gott så. Som publicist vill jag självklart att så många som möjligt tar del av det vi gör och jag är mån om en välmående marknad för lokaljournalistik, inte minst i tider av polarisering.

Jag har stor förståelse för de utmaningar som Hela Hälsingland och andra lokala tidningar står inför. I går presenterade den parlamentariska public service-kommittén sitt slutbetänkande och påpekade följande: Public service kan inte sägas vara orsaken till att många tidningar har hamnat i en svår ekonomisk situation. Den helt avgörande marknadspåverkan som traditionella svenska mediebolag utsätts för kommer från konkurrensen från globala företag verksamma inom i huvudsak sökordsmarknaden, liksom inom sociala medier.

Diskussionen om hur olika medier citerar varandras material är förstås viktig och grundprincipen är att alltid vara generös. Sen ett år tillbaka har Sveriges Radio en överenskommelse med Mittmedia om hur vi tydligt ska kredda och länka till varandras nyheter. Det innebär att P4 Gävleborg citerar i sändningar, länkar till plusartiklar och driver trafik till Mittmedias sajter. Vi har liknande överenskommelser med många andra medieföretag. Det är bra. Sveriges Radio och väletablerade lokala tidningar behövs sida vid sida för en väl fungerande demokrati, även i den digitala och sociala världen.

Under 2017 citerades Sveriges Radios 25 lokala P4-kanaler över 55 000* gånger i artiklar och notiser som publicerades i andra medier. Det är en bekräftelse på att P4 Gävleborg och övriga P4-kanaler gör egna nyheter och har betydelse för den lokala journalistiken. P4 Gävleborg sänder 50 timmar lokalt producerad radio varje vecka: Nyheter, granskningar, aktualiteter, kultur, debatt och underhållning. Utöver det gör vi sju till tio ljudbaserade publiceringar på webben per dag. Det talar sitt tydliga språk för vilket fokus vi har: Ljudet.

Kerstin Carlsson, kanalchef P4 Gävleborg

* Källa: Retriever.

Tidigare inlägg i diskussionen

Kredd betalar inga löner

Lokaltidningen gjorde jobbet – konkurrenterna kopierade