En lösning för lokaljournalistiken

DISKUSSION

Att stärka gratistidningarnas journalistiska innehåll vore en stor insats för lokal demokrati. Men Medieutredningen har missat den möjligheten, skriver Styrelsen för Gratistidningarnas Branschorganisation GTF.

Vita fläckar när lokaljournalistiken försvinner

Om och om igen läser och hör vi hur utmanad den lokala journalistiken är. Att färre och färre journalister bevakar det som sker lokalt ute i Sveriges kommuner. Thomas Mattson, chefredaktör på Expressen skrev i sin blogg om det aktuella ”tidningskriget” i Stockholm där Direktpress och Mitt i kämpar om marknadsandelar och oroar sig över vad som sker om de lokala gratistidningarna lämnar lokalområdena i Stockholm. Mediestudiers årsbok redovisar i sin undersökning en dyster bild av tillståndet för kommunjournalistiken. Några resultat:

  • Var fjärde svensk kommun saknar regelbundet bemannad nyhetsredaktion på plats i kommunen.
  • Prenumererad lokalpress anses ha den viktigaste rollen när det gäller kommunjournalistik, förutom storstadsområdena där gratistidningarnas betydelse lyfts fram.
  • 45 procent av kommunerna anser att medierna har försämrat sin kommunala bevakning, framför allt gäller det lokalpressen.
  • Landsbygdskommuner är minst nöjda med de lokala mediernas kvalitet, större städer är mest nöjda.
  • Åtta av tio kommuner uppger att de har erfarenhet av att deras pressmeddelanden publiceras rakt av.

Neddragningarna på de regionala dagstidningarna kommer som en logisk följd av att annonskronor flyttat i raskt takt från deras prenumererade papperstidningar till digitala jättar som Google och Facebook.

Hopp och möjligheter för lokal journalistik

Enligt rapporten ”Det lokala och hyperlokala medielandskapet” av Sara Leckner och Gunnar Nygren på Södertörns högskola finns det 291 lokala gratistidningar i Sverige, det är 49 procent av alla de lokala medier som mediestudiers årsbok listat. Dessa utgör en fantastisk plattform för att sprida lokal journalistik. De når hem till samtliga hushåll i respektive kommun där de utges. De har en genomsnittlig läsarräckvidd på 62 procent. Att stärka dessa tidningars journalistiska innehåll och uppdrag skulle få enormt stort demokratiskt genomslag i de flesta av Sveriges kommuner och stadsdelar. Att tilldela en femtedel, ca 100 miljoner kronor av mediestödet till dessa tidningar skulle kunna öka den lokala journalistiska bevakningen och innehållet med 30–100 procent. Detta då dessa veckotidningar i dag har mellan 1–3 journalister anställda på redaktionen. Det vore i sanning att göra en STOR insats för lokal journalistik och lokal demokrati. Plattformen finns redan, det är bara att bygga vidare på den.

Medieutredningen har missat möjligheten 

Medieutredningen har i sin rapport föreslagit att ett mediestöd ska öppna upp för nya medieformer och kanaler vilket skulle skapa ett bredare och mer demokratiskt stöd. Dock missar man möjligheten att stärka lokaljournalistiken på ovan nämnda plattform – gratistidningen, då man inte tillräckligt noga satt sig in i dessa tidningars affärsmodell som, då de är gratis bygger till 100 procent på annonsintäkter. För att modellen ska fungera krävs att en relativt hög andel av tidningen är betald av annonssidor, en packningsgrad på omkring 60 procent bestående av annonser och 40 procent redaktionellt innehåll. Utredaren har missat målet och föreslagit en tröskel på minst 60 procents redaktionellt innehåll. Detta passar de traditionella presstödsstödda medierna perfekt.

Antingen har utredningen inte förstått gratistidningens affärsmodell eller så har man avsiktligt önskat hålla gratistidningen fortsatt utanför ett framtida mediestöd och inte insett potentialen för den lokala journalistiken hemburen av gratistidningen i nästan hela landet. Båda alternativen är olyckliga för den lokala journalistiken.

Det är inte försent att rätta till misstaget

Vi föreslår att man i ett framtida mediestöd ställer tröskelkravet på 40 procent redaktionellt innehåll för lokala medier, men att man ställer krav på att 60 procent av det redaktionella innehållet ska vara ”lokalproducerat”. Det skulle vara en stor insats för den lokala journalistiken och den lokala demokratin. Gratistidningarna skulle då kunna sätta färg på de ”vita fläckar” som oroar företrädare för lokaljournalistiken i dag.

 

Styrelsen för Gratistidningarnas Branschorganisation GTF

Kontaktperson Dennis O Krook,
dennis@gratistidningarna.se

 

Läs Anette Novaks, fd särskild utredare Medieutredningen, replik här.

Läs också

REPLIK: Medieutredningens förslag syftar till att stärka lokaljournalistiken