DT ledarskribent: Inga faktafel om Siljan News

Det finns inga faktafel i Dalarnas Tidningars ledartexter om Siljan News. Det menar tidningens politiska redaktör Gabriel Ehrling i ett svar till Siljan News vd Thorbjörn Carlsson.

På DT:s ledarredaktion korrigerar vi alla betydande faktafel med tydliga rättelser. Men att i en ledare, i anslutning till fakta (att Siljan News inte haft någon ansvarig utgivare), resonera kring tänkbara förklaringar till att man nu skaffat det (att man kammat hem ett viktigt avtal vilket väckt allmänhetens intresse) är inget ”sakfel”.
Inte heller är det faktafel att skoja om att nästan hela styrelsen för Siljan News, som slår sig för bröstet för att vara mycket mer ”lokala” än andra, är skrivna i och betalar skatt i Stockholm. (Ni gör ju det.)

Och som konstaterades i artikeln var det inte bara en ansvarig utgivare, utan också en ny beskrivning av verksamheten, som kommit på plats efter att DT skrivit om Siljan News. Då gjorde man sig också kvitt den talande formuleringen om att man ägnar sig åt ”uppdragsjournalistik”.

När det gäller de pressetiska reglerna så kan jag lugna Carlsson med att dess tillämpning på opinionsjournalistik inte är den han tycks ha fått för sig. Han behöver inte ringa och fråga mig innan han säger att han tycker att något jag skrivit är dåligt.

Den här ledarredaktionen är ”oberoende liberal”, vilket innebär att vi står fria i relation till alla politiska partier och starka särintressen. Men sättet att se på samhället är liberalt, och vi skulle aldrig låtsas som att vi skriver utan värderingar. Tvärtom är det en trovärdighetsfråga att vara tydlig med att ledare och krönikor faktiskt innehåller åsikter. Vi skriver vad vi tycker, och så får varje läsare själva bilda sig en uppfattning om det är rimligt eller inte att Leksands kommun köper podcasts, och vad upplägget gör för trovärdigheten hos Siljan News.

Carlsson gör dock förstås rätt i sin replik att rycka ut för att försvara den egna verksamheten. Men han bör också beakta att ledaren han tar spjärn i framför allt tar sikte på om Leksands kommun över huvud taget ska köpa den här typen av ”innehåll” (eller propaganda…) från ett lokalt medieföretag. Jag förstår att han gärna vill att de gör det.
Den lilla passningen om att Siljan News inte skriver om Mora hade hänvisning till en formulering i avtalet om att Leksands kommun genom ”samarbetet” med företaget ”bidrar” till att ”utveckla kulturutbytet i Siljansregionen”, vilken – om man ska tro innehållet på ”Siljan News” – inte tycks innefatta Mora. Det var alltså mest tänkt att vara lite roligt. Kanske borde Carlsson ha skrivit i avtalet att man bidrar till att stärka kulturutbytet med… Rättvik?

Resten av Carlssons invändningar – att även DT har annonser i form av ”sponsrat” material och så vidare – stod i ledaren. Hos Mittmedia bedrivs all annonsverksamhet separat från den journalistiska.

Carlsson kommer med glädjande besked kring hur det ser ut hos ”Siljan News”! Man har nu inte enbart skaffat sig en ansvarig utgivare, utan också lovat att hålla konsult- och reklamverksamheten åtskild från nyhetsrapporteringen.

Men applåden blir liten. Detta är minimikrav för den som gör anspråk på att ägna sig åt objektiva nyheter. Och hur löftet är förenligt med att en och samma person säger sig skildra kommunen oberoende, samtidigt som han ”samarbetar” med den kring hur den ska ”nå ut” med sin bild av verkligheten förblir en gåta, i alla fall för undertecknad.

I avtalet Thorbjörn Carlsson tecknat med Leksands kommun står att ”Siljan News ger råd till kommunen avseende webbpublicering och spridning via kommunens egna plattformar.” Carlsson rapporterar alltså nyheter, säljer ”sponsrade artiklar” och driver PR-byrå.
Om detta är den nya medietiden så är det sannerligen en oskön sådan.

Gabriel Ehrling, politisk redaktör (vik.)