Annons: Mediedagen 2019

När media är SD:s följsamma lakejer

Media gick på den lätta. Igen. När Sverigedemokraterna på torsdagen kallade till en extrainsatt presskonferens för att tala om "att partiet ändrar kurs" följde medierna följsamt med. Det skriver Arbetarbladets Anna Norling.

Sveriges Radio direktsände, TV4 direktsände, Svenska Dagbladet direktsände. Ni får fundera en stund över vad partiet använde sin tid i rampljuset till att tala om. Gissa. Vad kan det ha varit?

Kan det ha varit att partiet ändrar kurs på så sätt att de stödjer regeringens budget, och därmed extramiljarder till personal i omsorgen, slopad stupstock i sjukförsäkringen och höjd a-kassa? Tänk om det hade varit så. Bara tänk. Då hade den massiva mediebevakningen varit helt befogad.

Nu blev det som vanligt. Partiets frontfigurer fick stå i direktsändning i public service och i stormedierna och oemotsagda spy ur sig sitt hat. Sin skrämselpropaganda. Jimmie Åkesson sade bland annat att Sverige har hamnat i en ”samhällskollaps” till följd av den höga invandringen.

Det här tänker partiet råda bot på. Hur? undrar ni kanske. Jo, genom en annonskampanj såväl i Sverige som i utländska medier riktad direkt till flyktingar som befinner sig i länder som Turkiet, Jordanien och Libanon. ”Ingen ska ens tänka tanken att komma hit”, sade partiets integrationspolitiska talesperson Paula Bieler. ”Den som funderar på att ta sig till Sverige ska få bilden av tält, snö, kyla och att ingen hjälp finns att få”, fortsatte hon. Inte en sådan trevlig bild av Sverige som partiet nu alltså tänker låta medborgarna betala för. (Partistödet ni vet.)

Därutöver berättade partiets frontfigurer att Sverigedemokraterna nu kommer att mobilisera hela partiet i en intensiv kampanj för att få till en svensk folkomröstning om invandringen. Hm. Vi ska alltså folkomrösta för att bryta mot FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som ger alla människor rätt att söka asyl i det land de önskar? Tillåt mig uttrycka stor skepsis till detta.

Sammanfattningsvis: Sverigedemokraternas kursändring handlar alltså inte om politiken, utan om att de ska satsa mer på propaganda. Ett budskap som alltså de stora svenska mediehusen sände rakt ut, helt oredigerat. Den sverigedemokratiska partiledningen måste ha fnissat gott åt PK-media – ”de gick på det, igen”.

Sverigedemokraterna säger att de beräknar att satsa dryga tio miljoner kronor på den kommande kampanjen. Men Sverigedemokraterna är inte ett parti som andra. Den kampanj som för vilket annat svenskt riksdagsparti kostar tio miljoner kronor renderar som mest några notiser. När det gäller Sverigedemokraterna gör de svenska medierna mycket av jobbet gratis. Det räcker att kalla till presskonferens utan att berätta ämnet innan, så kommer alla stora mediehus inklusive public service att stå och trängas framför podiet. Sända rakt ut, utan redigering, utan eftertanke. Rakt ut till svenska folket. Rasistisk propaganda helt gratis.

Det räcker att partiet säger att de vill skapa kaos i svensk politik så får partiets företrädare framträdande plats i de stora medierna. Deras budskap rakt ut.

Det ironiska i allt detta är att partiet konstant säger sig vara förfördelad av media. Att deras frågor inte lyfts, att partiet inte får komma till tals. Detta när det enda som verkar få plats i dagens debattprogram och nyhetsinslag är Sverigedemokraternas hjärtefråga. Deras enda fråga. Detta då detta parti får en medial uppmärksamhet som inget annat parti är i närheten av.

Vi borde faktiskt inte gå på den lätta.

Anna Norling, ledarskribent Arbetarbladet. 

Texten publicerades har även publicerats på Arbetarbladet.