Annons: Mediedagen 2019

Ska TV4 lämna tillbaka reklamtiden nu?

TV4:s beslut i går väcker många frågor menar kanalens tidigare redaktionschef, Janne Andersson. Hur ska bolaget göra med rätten att sända mer reklam som man fick för att behålla lokal-tv till exempel?

Jag undrar vad TV4 håller på med. Att det är vinstmaximering som gäller är ju ingen nyhet. Men hur går det med trovärdigheten? Och vart tog begreppet kommersiell public service vägen? Och hur går det med de extra reklamminuter TV4 fick för att fortsätta med lokal-tv. Kommer de att lämnas tillbaka nu? 

TV4 har försökt lägga ned lokal-tv tidigare. Inför förhandlingarna med staten om fortsatt sändningstillstånd 1996- 97 gjorde dåvarande programdirektören Lars Weiss och vd:n Christer Forsström ett försök att lägga ner de 16 lokala tv-stationerna runt om i landet eftersom de flesta var olönsamma och många program ansågs vara rätt usla.

Men efter våldsamma protester och uppvaktningar från tittarna, lokala ägare, riksdagsmän och andra makthavare, från mediedebattörer, lokalpolitiker och dåvarande socialdemokratiska kulturministern Marita Ulvskog och inte minst TV4 Stockholms ägare och chef Gunnar Wesslén stoppades planerna.

Räddningen bestod i en allians mellan centern, folkpartiet och socialdemokraterna och gick ut på att TV4 fick utökad reklamtid till tio minuter på bästa sändningstid mot att TV4 behåll lokal-tv på 16 platser runt om i Sverige.

I några år satsade det till och med på den lokala journalistiken i TV4:s lokala fönster. Till glädje framför allt förstås för den lokala befolkningen men också som en motvikt till SVT:s dominans. Det var roligt att göra lokal-tv i TV4 Stockholm där jag var redaktionschef några år.

Nu blir SVT i stort sett ensamma om att sköta den televiserade lokalbevakningen i ett monopol, vilket ju aldrig är bra. Det finns vissa lokala tidningar, till exempel Upsala Nya Tidning som erbjuder lokal-tv, men den kraft som TV4:s lokala stationer hade över hela landet kommer förmodligen aldrig att uppstå igen.

Det är naturligtvis också en tragedi för alla de 140 på lokal-tv som nu mister sina jobb. Och vi är fler som sörjer – alla vi som slet och jobbade och la ner själ och hjärta för att göra TV4:s Lokal-tv till bra och viktig och underhållande journalistik får ännu en gång konstatera att det inte finns mycket kvar av det som TV4 ville vara från början – någon slags kommersiell public service.

TV4 var ett mycket spännande alternativ till statstelevisionen och vi var många som hoppade på den nya kanalen, eftersom ambitionen när det gällde nyheter och samhällsbevakning var en oerhört viktig del i hela programutbudet. Det visade sig ju också att tittarna gillade den nya kanalen, inte minst nyhets- och aktualitetsprogrammen.

Nu är det inte mycket kvar även om Nyheterna fortfarande håller stilen.

Beslutet om nedläggning av lokal-tv är bedrövligt, ogenomtänkt och dumt.

TV4:s trovärdighet som i alla år varit oerhört viktig håller på att rasa ihop fullständigt.

JANNE ANDERSSON

Janne Andersson var med och startade TV4 1990. Han var då redaktionschef på Nyheterna, 1992 var han redaktionschef för Gomorron (Nyhetsmorgon) – som var Sveriges första dagliga morgonprogram i svensk tv. Under fem år var han programchef för Lokal-tv som under den tiden byggdes ut till 16 stationer. Under två år var hans också redaktionschef på TV4 Stockholm. De sista åtta åren på TV4 var Janne Andersson Tittarombudsman, han var också gästprofessor på Södertörns högskola. Janne har tidigare jobbat på Aftonbladet, Dagens Eko, Aktuellt och ABC (som han startade) Numera är han bosatt i Lusaka i Zambia och jobbar som frilansjournalist och Seniorrådgivare i olika medieprojekt.

TV4 lägger ner sina lokala nyhetssändningar