Annons: Mediedagen 2019
Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

GP:s chefredaktör: ”Reaktionerna får inte påverka vad vi publicerar”

GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist viker inte ner sig efter den upprörda ”Jimmie moment”-debatten:
– Vi publicerar saker som rör upp känslor. Att låta det påverka vad vi publicerar vore en farlig väg att gå.

Reportrar på GP klagar på att medverkande hoppar av eller på att de måste försvara åsikter som förts fram på ledarplats. Deras chefredaktör och ansvarige utgivare Christofer Ahlqvist förstår att det blir så:

– Det finns många fall där vi publicerat saker som rör upp starka känslor i olika grupper, till exempel när vi granskat ett av staden fotbollslag. Men reaktionerna får i slutändan inte påverka vad vi publicerar eller granskar.

Men när personalen drabbas och deras jobb blir svårare?

– Det kan få de konsekvenserna, både till följd av åsiktstexter eller granskningar. Men det medför inga förändringar i vår publicistiska linje. Men det är klart att vi pratar om det internt.

Hur ser du på Facebookgrupper som uppmanar till att sluta läsa GP?

– Jag har inte sett just de grupperna. Men jag har heller inte sett någon minskning av antalet prenumeranter, snarare en ökning. Men det är klart att vi kan göra saker bättre eller sämre och vi för en ständig dialog inom redaktionen när vi får reaktioner.

Har du pratat med den politiske redaktören Adam Cwejman om ”Jimmie moment”-kolumnen?

– Vi för en löpande dialog om vilken effekt externa skribenter, som inte företräder GP:s linje, har för varumärket.

Vad tycker du själv om ”Jimmie moment”-krönikan?

– Jag recenserar inte åsikter, men om jag velat lyfta samma frågor som i den artikeln hade jag nog valt andra exempel och kanske uttryckt det annorlunda.

Läs också

Efter ”Jimmie-moment”: Kjell Bergqvist bojkottar GP (2019-06-28)