Annons: Fojo

Tidskriftsbranschen drog in 7,6 miljarder i fjol

Den svenska tidskriftsbranschen hade totalt 7,6 miljarder i intäkter förra året, visar färska siffror som IRM tagit fram åt Sveriges Tidskrifter. Det är en minskning med 5 procent jämfört med 2017.

Branschens totala omsättning under 2018 uppgick till 7,6 miljarder kronor. Det berättade IRM:s vd Madeleine Thor under ett seminarium på torsdagsförmiddagen som arrangerades av Sveriges Tidskrifter. Siffran är 5 procent lägre än motsvarande siffra för 2017.

– Vi ser 2018 som något av ett omställningsår för branschen då det skett stora förändringar vilket kan ha bidragit till att intäkterna minskade en del under förra året, sade Madeleine Thor.

Det är fortfarande print som drar in mest pengar. Totalt kom 72 procent av de totala intäkterna från tidskrifternas pappersprodukter.

– Tidskriften är alltjämnt tryckt. Papper dominerar fortfarande, konstaterade Madeleine Thor.

Den viktigaste intäktskällan för tidskrifterna är läsarintäkterna, vilka utgör hälften av branschens totala omsättning. Men de minskar med 4 procent under året.

– 2018 blev ett tufft år när det gäller läsarintäkterna. Vår utgångspunkt är att det beror på de stora omställningar jag nämnde tidigare men att det finns förutsättningar för att de här intäkterna kommer att stabiliseras, sade Madeleine Thor.

Enligt IRM:s siffror lade varje svenskt hushåll i genomsnitt omkring 825 kronor på tidskrifter i fjol. Näst viktigast är kategorin reklamintäkter (37 procent) och därefter kategorin övriga intäkter (13 procent), där intäkter från event, e-handel och liknande hamnar.

En positiv nyhet är att intäkterna från nativeannonsering samt från reklamsamarbeten med influerare, så kallad ”influencer marketing” ökade i fjol. Intäkterna från dessa två områden närmar sig nu 300 miljoner kronor.

Rapporten, som IRM gjort på uppdrag av Sveriges Tidskrifter, går ut till branschorganisationens medlemmar i eftermiddag.