Annons: Mediedagen 2019
Irene Krohn, presstalesperson Telia. Foto: Birgitte Grenfeldt

Telia: Vi följer reglerna om nätneutraliteten

Telia menar att deras nya upplägg för fri surf på sociala medier inte bryter mot nätneutraliteten. Samtidigt pågår en tillsynsinsats på Post-och telestyrelsen av telejättens erbjudande.

Organisationen Utgivarna riktar i en debattartikel på Medievärlden skarp kritik mot Telia. Det handlar om telejättens erbjudande om att den surf som deras kunder gör på sociala medier inte räknas av mot deras surfpott.

Upplägget anklagas av Utgivarna för att förstöra det som kallas nätneutraliteten – alltså att all data på internet ska behandlas likvärdigt. 

Telia fick 2018 backning från Post- och telestyrelsen för ett tidigare upplägg med gratis surf på sociala medier som var oberoende av surfpotten. Ett beslut som senare fastslogs av Förvaltningsrätten.

”Förvaltningsrätten bedömer att den tekniska åtgärd som Telia vidtar när en kund har förbrukat sin avtalade datavolym utgör en otillåten trafikstyrningsåtgärd enligt TSM-förordningen. Trafikstyrningsåtgärden sker när kunden endast ges tillgång till vissa applikationer och tjänster på internet, men hindras från att få tillgång till övriga delar av internet”, skriver Förvaltningsrätten i ett pressmeddelande om sitt beslut.

Förvaltningsrätten siktade alltså in sig på att det som bröt mot nätneutraliteten var att vissa applikationer fungerade när andra inte gjorde det. I det nya erbjudandet från Telia gäller nu i stället att det är fri surf på sociala medier så länge man har surfpotten kvar – men om den tar slut kan man inte använda några appar, inte heller de för sociala medier.

Telias presstalesperson Irene Krohn säger att genom det nya upplägget följer de regler som finns och att Telia, genom att ändra erbjudandet, har anpassat sig efter det beslut som togs av Förvaltningsrätten. Hon tycker därför det är missvisande att prata om att Telia trotsar nätneutraliteten.

– Vi följer de lagar och regler som gäller och vi har hela tiden varit tydliga med att vi välkomnar granskningen och att vi kommer att följa domstolens beslut – och det har vi gjort.

Om beslutet säger hon:

– Det var ett tråkigt beslut för våra kunder. Men vi har hela tiden varit tydliga med att vi tycker att det är bra att frågan granskas. Det är bra att det finns en tydlighet i hur regelverket ska tolkas.

Irene Krohn säger att flera andra aktörer internationellt följt efter Telias erbjudande. Hon poängterar att det är en tjänst som efterfrågas av kunderna.

– Vi gör regelbundet kundundersökningar som visar på just det. Att surfa på sociala medier utan att surfen påverkas är relevant för alla. Vi tillbringar i dag en stor del av vår surftid på sociala medier, säger hon.

Utgivarna menar att det här upplägget främjar vissa delar av internet på bekostnad av andra. Kan ni inte se en poäng i det?

– Vi tycker absolut att internet ska vara öppet och lika för alla och att nätneutraliteten är en viktig grund för det. Men samtidigt menar vi att det är viktigt med en lagstiftning att kunna utveckla nya tjänster i takt med att våra kunders vanor och marknaden förändras. Annars finns en risk att både innovationskraft och variation kan hämmas, säger Irene Krohn.

Post- och telestyrelsen uppger att man följer hur Telia agerar och om man rättar sig efter det beslut som myndigheten tagit.

– Vi har en tillsynsinsats som pågår om hur Telia följer de här reglerna. Så vi arbetar med det ärendet och kommer att göra ett ställningstagande i den frågan, säger presstalespersonen Petter Öhrn.

Om Post- och telestyrelsen skulle komma fram till att Telia inte följer de regler som finns för nätneutralitet kan myndigheten ge ett föreläggande till telekombolaget att upphöra med de erbjudanden som bryter mot reglerna.

Irene Krohn säger att hon inte bedömer det som troligt att den granskningen kommer att kunna visa på några brister i deras erbjudande. 

– Som vi ser det finns det inget i vårt erbjudande som gör det, säger hon.