Annons: Mediedagen 2019
Johanna Hejdenberg, ordförande för SJF:s Mittmediaklubb. Foto: Joanna Wågström

Mittmediafacket: Många frågetecken kvarstår

De två fackklubbarna inom Mittmedia är oroade för den planerade nedskärningen, men säger att de inte vet vad som kommer hända framöver. "Vi har 10.000 frågor till Mikael Nestius", säger Johanna Hejdenberg, klubbordförande.

Under onsdagen blev personalen på Mittmedia informerade om flera stora förändringar som nu väntar. De två fackklubbar som finns inom Mittmedia ställer sig positiva till flera av förändringarna, men beskedet att upp till 25 tjänster kan försvinna oroar.

– Det är bra att resurserna blir mer lokala och att flera titlar får egna utgivare. Det är i linje med vad vi önskat och det känns bra att Bonnier har lyssnat på oss, säger Johanna Hejdenberg, ordförande för Mittmedias norra klubb och fortsätter:

– Vi hade förstått att vi inte skulle bli fler journalister, men vi hade hoppats att vi skulle få behålla det antal journalister som vi har i Mittmedia i dag.

Enligt Mikael Nestius finns många tjänster som inte är tillsatta inom organisationen i dag – vilket innebär att det inte nödvändigtvis blir så att 25 personer kommer att behöva sluta.

– Det vi i det längsta vill undvika är att personer blir av med sina jobb, och det är sant att vi har många vakanta tjänster. Men vi ser att redaktionerna skulle behöva tillsätta de här vakanserna. Man behöver alla journalister man kan få, säger Johanna Hejdenberg.

Johanna Hejdenberg säger att det kvarstår flera stora frågetecken om den nya organisationen. Under måndagen kommer Mittmedias norra klubb att sitta ned med den nya ledningen och diskutera.

– Vi har förvarnat Nestius om att vi, vid det första mötet, bara kommer att ställa 10.000 frågor. Det här är en förhandling som kommer att ta tid, säger Johanna Hejdenberg.

Margareta Levin Blekastad, ordförande för Mittmedias södra klubb, säger att de tycker det är tråkigt med nedbemanning men att de övriga delarna av förändringsplanen är positiva. Men även hon framhåller att det återstår många frågor efter dagens besked.

– Hur de har tänkt och hur de har räknat vet vi inte än, så det kan vi inte kommentera, säger hon.

Den 10 juni kommer den södra klubben att träffa ledningen för Mittmedia.

– Fram tills dess vet vi inte mycket mer än att det är en satsning på det lokala, och det tycker vi är bra, säger hon.