Annons: Fojo
Martin Alsander, vd och koncernchef för Stampengruppen.

Hela Stampen kan säljas – om tre år

Medievärlden avslöjar

Stampens ägare har option på att sälja hela bolaget till Polaris om tre år, kan Medievärlden avslöja. Under samma tid förbinder sig köparna att trycka hos VTAB.

När PNV Media (Polaris 70 procent, NWT 20 procent och VK Media 10 procent) i dag köper 51 procent av Stampen är det första steget i omstruktureringen. I avtalet finns en säljoption som ger Stampens ägare rätt att sälja resten av bolaget 2022 eller 2023.

Det innebär att PNV Media då är skyldiga att köpa hela eller större delar av Stampen till ett pris som avgörs av en överenskommen formel.

– Vi enades om två tillfällen att sälja eftersom branschen fluktuerar mellan åren, förklarar Stampen Medias ordförande Martin Alsander.

Han har lyckat få bra betalt för Stampen. Värderingen av koncernen landar på en kvarts miljard kronor.

Därtill kommer 60 miljoner i en ny emission. Nyligen fick GP presstöd för innevarande år med 40 miljoner.

– De stärker vår kassa och ska primärt användas inom vår distribution. Dessutom ska vi bygga nya digitala produkter och fortsätta satsa på journalistiken, säger Martin Alsander.

Han avfärdar alla spekulationer om att köparna vill stycka Stampen, exempelvis genom att NWT tar över TTELA, Bohusläningen och Strömstads Tidning som gränsar till det egna utgivningsområdet. NWT köpte i höstas Stampenägaren Hörlings Nya Lidköpings-Tidningen.

– Nej, det finns inga sådana planer, säger Martin Alsander. Stampen Media ska hållas ihop. Köparen har bedömt att vi har bra produkter, en bra ledning och en sammanhållen region.

Att de mindre ägarna Stenasfären, Björn Savén eller Ernströmgruppen stiger av på sikt finner Martin Alsander logiskt:

– Vi har haft nytta av en kapitalstark ägarstruktur, men vi har letat ett större sammanhang med industriella ägare i ett samarbete som bär vidare. Det tycker vi att vi funnit hos köparna.

Stampens personal har också anledning att andas ut efter de senaste årens nära-tidningsdöden-upplevelse:

– Ja, jag uppfattade att personalen känner en trygghet i vårt val av ägare, säger Martin Alsander.

Fram tills att köpklausulen går igenom har köparna förbundit sig att trycka sina tidningar hos V-Tab.


Leif Holmkvist

Mer på Medievärlden Premium

Läs Stefan Meleskos snabbanalys av försäljningen här.