Annons: Fojo
GP-huset och Jan Scherman. Foto: Wikimedia | Janne Næss.

Bonnier erbjöd Peter Hjörne plats i styrelsen

Analys

Bonnier var mer sugna på att köpa Stampen än vad som tidigare framkommit. I ett sista försök erbjöds Peter Hjörne en plats i Bonniers styrelse i utbyte mot att få köpa hans koncern. Det kan ha varit DN:s beslut att satsa på Göteborg som sänkte affären, skriver Jan Scherman i en analys av affären. UPPDATERAD

Bonnier försökte in i det sista köpa Göteborgs-Posten och alla därtill hörande tidningar och teknik. Till och med efter det att Schibsted-kontrollerade Polaris fått exklusivitet att slutföra affären. Fem över tolv erbjöd Bonnier Peter Hjörne att få en plats i prestigefyllda Bonnier AB:s (numera Bonnier Group, reds. anm.) styrelse. Fler detaljer kring affären avslöjas nu och det blir alltmer uppenbart att DN:s egenhändigt drivna offensiv att satsa på en ny redaktion i Göteborg inte varit förankrad hos Bonniers ägare.

Medievärlden har talat med flera personer med insyn i affärsförhandlingarna. Det gäller samtliga aktörer – Stampen, Schibsted och Bonnier. Och det visar sig att Bonnier faktiskt kan ha fallit på eget grepp.
När DN:s chefredaktör Peter Wolodarski plötsligt lanserade sin egen satsning i Göteborg med en ny redaktion och anställning av fem nya reportrar blev Bonniers ägare tagna på sängen. Enligt Medievärldens uppgifter ska Carl-Johan Bonnier själv uttalat missnöje och sagt att DN:s offensiv inte gynnat möjligheterna att förvärva Stampen. Tvärtom ska de ha varit direkt kontraproduktiva.

DN har dessutom genom sin chefredaktör försökt värva flera av GP:s tyngsta reportrar till nysatsningen. Även om det hittills misslyckats så har värvningskampanjen väckt mycket ont blod hos Stampen. Också detta har nått Bonnier-ledningen, inkluderat Bonnier News vd Anders Ericsson, som i likhet med Carl-Johan Bonnier inte uppskattat DN:s agerande.

Trots att Polaris fick exklusivitet i slutförhandlingen försökte Bonnier in i det sista vinna affären. Budgivningen handlade inte bara om mer pengar, utan gällde också ett konkret erbjudande att ta in Stampens portalfigur Peter Hjörne i Bonnier AB:s styrelse. Detta måste betraktas som en helt unik åtgärd och en tribut som inte kan värdesättas i pengar. Det tillhör inte vardagsvaran att personer utanför familjekretsen med kort varsel och utan många långa år i Bonnier får tillträde till maktens högsta boning under Carl-Johan Bonniers ledning. Men så skedde alltså som ett sista, närmast desperat, försök att få hem Stampen-affären. Uppgiften kommer från personer i den innersta förhandlingskretsen hos de berörda parterna.

När DN:s chefredaktör i DN under söndagen gick till frontalangrepp mot Peter Hjörne så kan det till del förklaras av den dålige förlorarens sura reaktion. Men också att Peter Wolodarski fått intern kritik för sitt agerande vad gäller tidningens nya satsning i Göteborg. Det är möjligt att Wolodarski inte känt till Bonniers alla erbjudanden för att få köpa Stampen, till exempel att ge Peter Hjörne en styrelsepost i Bonnier AB. Just detta gör Wolodarskis kritik mot att Hjörne nu blir kvar på styrelsenivå i det nya Stampen något besynnerlig.

Lika märkligt som att Wolodarski tidigare varit relativt fåordig om Hjörnes agerande och Stampens mångmiljonstöd via skattebetalarna, till alla delar avslöjade i Resumé i granskande reportage av reportern Leif Holmkvist. Detta är ju en miljonrullning och bonusfest för egen vinning som flera av oss som deltar i mediedebatten länge kritiserat. Då var det ganska tyst i DN-skrapan i Marieberg.

Även maktfrågan klingar lätt ihåligt, alltså GP:s och Hjörnes makt över Västsverige som Peter Wolodarski ondgör sig över. Borde väl kanske lite klädsamt parats med några ödmjuka reflektioner över Bonniermakten. Hur skulle det sett ut om Bonnier lyckats förvärva Stampen med tidningsmakt över stora delar av Sverige? Hade ett Bonnierägt Stampen lämnat tillbaka de 40 presstödsmiljoner som Stampen nu tilldelats av Presstödsnämnden och som så djupt tycks uppröra Wolodarski.

Eller var det så enkelt att förloraren tappade humöret, kritiserades internt och började oroa sig för om DN:s vällovliga men starkt upphaussade egna satsning i Göteborg med fem reportrar kan få ett nytt tufft läge med Göteborgsposten som nu får eldunderstöd av vinstgivande och framgångsrika Schibsted? Själv trodde jag att det i den publicistiska omsorgen om landet utanför Stockholm bara var bra om ännu fler väljer att satsa, exempelvis i Västsverige. Och att det är bra att DN nu kanske måste plussa på med ett gäng reportrar till, för att kunna göra positiv skillnad i Göteborg.

 

Jan Scherman
Mediekonsult. Tidigare chef på TV4.

 

Förtydligande (2019-04-17): I samband med att ägarstyrningen inom Bonnier förändrades vid årsskiftet så slogs koncernbolaget Bonnier AB ihop med Bonnier Holding i ett mindre moderbolag som går under namnet Bonnier Group. I Bonnier Group samlas i dag samtliga av Bonniers verksamheter.