Annons: Mediedagen 2019
Till vänster spelreklam och till höger civilminister Ardalan Shekarabi. Foto: Lucas De Vivo respektive Kristian Pohl/ Regeringskansliet

Nordström om spelreklamsförbudet: ”Handlar om stora pengar”

Regeringen tillsätter en utredning om begränsningar av spelreklamen – och utesluter inte ett förbud. Det skulle slå hårt mot pressens annonsintäkter. Hos Mittmedia står spelreklamen för 20 procent av de nationella digitala displayintäkterna.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) meddelade i dag att regeringen kommer att fatta beslut om att tillsätta en utredning som ska titta på hur ”aggressiv spelreklam” kan begränsas. Enligt Shekarabi är nuvarande situation ohållbar. Han utesluter inte att det kan bli ett förbud mot reklam för nätkasinon. Han öppnar även för en grundlagsändring.

Bakgrunden till dagens besked är att regeringen inte anser att spelbolagens egna förslag som lämnades tidigare i vår är tillräckliga.

Daniel Nordström, utgivare och chefredaktör för Mittmedias tidningar i Västmanland och Stockholmsregionen. Foto: Tony Persson/VLT

Daniel Nordström, som är chefredaktör och ansvarig utgivare för ett flertal titlar inom Mittmedia, säger att ett förbud skulle stå dem dyrt.

– För oss handlar det om rätt stora pengar. Ett förbud mot spelreklam skulle innebära ett tapp på 20 procent av våra nationella digitala displayintäkter. Det gäller de tidningar jag är ansvarig för och för Mittmedia generellt. Som alla vet är läsar- och annonsintäkterna avgörande för den journalistiska verksamheten. Det innebär inte att vi tillåter vilka annonser som helst.

Han säger att dagens förslag inte känns ”färdigtänkt”. Han tycker regeringen i stället för förbud borde satsa på att erbjuda hjälp till de som drabbas negativt av spelberoende.

– Att det finns människor som har spelmissbruk och har svårt att stå emot spelreklam råder det ingen tvekan om. Regeringen borde lägga kraft på att stödja personer som lider av spelmissbruk och andra missbruksproblem. Regeringen ska inte införa förbud. Regeringen ska respektera yttrandefriheten och lita på det självreglerande pressetiska system som redan finns. Under alla tider har utgivare som tar ansvar stoppat annonser som strider mot de pressetiska reglerna, säger han och tillägger:

– Det finns många som drabbas av alkoholmissbruk också. Tänker regeringen i nästa steg också förbjuda vinannonser? Det är väldigt lätt att ropa förbud och betydligt svårare att göra någonting åt grundproblematiken med missbruk. Som sagt. Förbud är inte rätt väg att gå.

Thomas Mattsson, chefredaktör och ansvarig utgivare Expressen. Foto: Anna-Karin Nilsson

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson kommenterar regeringens nya, hårdare tag.

– Expressen respekterar lagar och regler och kommer också fortsättningsvis förhålla sig till den ordning som lagstiftaren stadgar, men – och det är en viktig publicistisk hållning – jag utgår ifrån att regeringen respekterar intentionerna i Yttrandefrihetsgrundlagen och värnar också kommersiella budskap i våra medier.

– Expressen har i många år nu argumenterat både för en omreglerad spelmarknad i Sverige, men också för möjligheten för fria oberoende medier att bära budskap som i sig är lagliga och från avsändare som också har statlig licens. Men exakt vad en ny lagstiftning kan betyda får jag återkomma om när vi vet mer.

VK:s chefredaktör Jessica Wennberg. Foto: Abebe Asres

Jessica Wennberg, chefredaktör och ansvarig utgivare på Västerbottens-Kuriren, tycker att beslutet känns yrvaket.

– Det känns lite förhastat att till och med prata om ett totalförbud, framför allt eftersom det redan pågår vissa fall där ”måttfullhet” kommer att prövas och det kommer att bli tydligare vad som menas med begreppet. Jag tycker att det känns lite yrvaket. Det borde ha gått att förutse att volymen på reklamen med allt fler licensierade företag på den svenska marknaden skulle leda till en strid om vilka som ska synas i offentligheten och ta de största marknadsandelarna. Det är ganska naturligt efter en sådan monopol-situation som funnits i Sverige.

Hon skulle hellre se en självreglering.

– Det bästa vore att låta branschen själv arbeta fram en reglering av vad ett måttfullt budskap är, något som redan pågår. Men vad många svenskar reagerat på är volymen, själva mängden av reklamen. Hur ska man komma åt det? Att förbjuda företag att annonsera är verkligen ett långtgående beslut.

TU:s vd Jeanette Gustafsdotter. Foto: Jonas Hellsén

Även Jeanette Gustafsdotter, vd på TU, kommenterar regeringens besked.

– Det är tråkigt att det blir ytterligare en utredning. Den nya spellagen kom den 1 januari i år. Det hade varit bra om man gav det lite längre tid för att både branschen och lagstiftningen skulle hinna sätta sig.

Kan man ”stoppa den aggressiva spelreklamen” utan att inskränka på yttrandefriheten?

– Det är en svår balansgång. Den så kallade kommersiella yttrandefriheten är viktig och ska inte inskränkas. Vi tar det på yttersta allvar och vi har tagit fram riktlinjer för spelannonser samt uppdaterat dem när nya lagen infördes. Det här är dock ytterst en fråga för spelbolagsbranschen.

 

Förtydligande: I en tidigare rubrik stod att ett förbud mot spelreklam skulle minska Mittmedias annonsintäkter med 20 procent. Rätt är att spelannonser står för 20 procent av Mittmedias nationella digitala displayintäkter.