Annons: Fojo
Expressens redaktion. Foto: Olle Sporrong

Trög säljstart för Expressen Premium

Expressen Premium har enligt Medievärldens källor bara lockat omkring 17 000 prenumeranter under första kvartalet. "Jag vill inte kommentera några exakta siffror, men det har gått ungefär enligt plan", säger Expressens vd Anders Eriksson.

I december lanserade Expressen sin länge aviserade betaltjänst Premium. Efter en gratismånad är priset 59 kronor i månaden. Men det har gått trögt att konvertera inbitna gratisläsare till betalande. Frågan togs upp på ett personalmöte i förra veckan där siffran 16 000 – 17 000 nya kunder angavs.

Aftonbladet startade sin betaltjänst Plus redan 2003 och uppgav i höstas att tjänsten hade 250 000 läsare. Aftonbladet höjde nyligen priset till 69 kronor i månaden och har också tjänsten Plus Premium för 99 kronor där bland annat även e-tidningar ingår. Baserat på tidningens egna uppgifter skulle Plustjänsterna dra in omkring 200 miljoner kronor på ett år.

Målet för Expressen Premium är att under 2019 komma upp i 80 000 betalande. Expressen redovisade en vinst för 2018 på 24,3 miljoner vid en omsättning på 1,4 miljarder.

– Jag är nöjd med det, säger Anders Eriksson. När jag började som vd för tre år sedan lade vi fast en plan som bygger på tillväxt. Vi sade då att vi skulle göra en vinst på 15 miljoner kronor per år. Vi har överträffat målen både i tillväxt och resultat.

Leif Holmkvist