Annons: Mediedagen 2019
Leif Holmqvist. Foto: Andreas Elgstrand

Leif Holmkvist: Därför satsar DN på Göteborg

Kommentar

Bonnier skulle kunna köpa Stampen, men väljer att växa organiskt i Göteborg för att slippa Konkurrensverket och debatten om mediemakten, skriver Leif Holmkvist i en kommentar till att DN startar Göteborgsredaktion.

Om GT:s duktiga nyhetsreportrar ursäktar är Västsverige en vit fläck på Bonniers Sverigekarta. Dagens Industri har för all del fyra reportrar i Göteborg och TV4 har enstaka reportrar som snart blir Teliaanställda. Dagens Nyheter har varit märkvärdigt svaga i Sveriges sjöfarts- och industricentrum. Men nu ska DN satsa på allvar i området som hyser var sjätte svensk.

Det blir en återkomst med historisk klangbotten. Felix Bonnier startade Göteborgs-Posten 1859 och sålde den 1872 för 100 000 riksdaler. När tidningen var på väg i konkurs 1926 erbjöds Bonnier att köpa. Tor Bonnier backade ur sedan konkurrenten och vännen Torgny Segerstedt på Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning (GHT) sagt nej. Peter Hjörnes farfar Harry fick köpa GP billigt.

Sonen Lars Hjörne fick köpa GT för 8 miljoner kronor när GHT gick i graven 1973. Han var inte vidare förtjust i oss murvlar nere på Postgatan som söp utförligt på jobbet och höll den nye Pressombudsmannen sysselsatt.

Efter ett vådligt fusionsäventyr med Kvällsposten under namnet iDAG under åren 1990 – 1995 beslöt Peter Hjörne att sälja GT. Hans vd Tomas Brunegård, som mestadels ägnade sig åt att köpa tidningar, såg GT som inträdesbiljetten till Göteborg för en konkurrent och satte priset till 100 miljoner kronor.

Först kontaktades Schibsted, men när affären skulle göras upp i Oslo ville norrmännen bara betala 70 miljoner. De slutade med att Bonnier fick köpa GT 1998 för just 100 miljoner. Dyrt, tyckte många då, men kan vara guld värt i en digital affärsmodell.

Nu säger ryktena i Göteborg att hela eller delar av Stampen kan komma att säljas. Efter Teliaaffären har Bonnier inga problem att köpa Stampen, vars bokföringsmässiga värde inte är mycket högre än Mittmedias. Men det vore en hårdare nöt för Konkurrensverket och kan utlösa en politisk diskussion om växande mediekoncentration.

I stället väljer Bonnier att växa av egen kraft i Göteborg. Det ökar trycket på GP, även om en liten DN-redaktion knappast kan konkurrera om lokala nyheter. Samtidigt öppnar det för Schibsted som tänkbar köpare av Stampen. Från Polhemsplatsen är det närmare till Oslo än till Stockholm.

Leif Holmkvist

Läs också

DN:s nya satsning – startar redaktion i Göteborg (2019-03-22)