Tom Hanks. Foto: Wikimedia Commons.

Washington Post och Tom Hanks gjorde reklam för journalistik

Morgonkollen

Mitt under den amerikanska fotbollsfinalen Super Bowl visades en reklamfilm för Washington Post – inläst av Tom Hanks. Priset för en reklam under halvtidspausen är runt 90 miljoner svenska kronor.

”Demokrati dör i mörker” – det är Washington Posts nuvarande slogan. Under Super Bowl, som är ett av världens största sportevenemang och som följs av över 100 miljoner människor, visade tidningen en reklam med just det budskapet. Annonsen var inläst av den kända skådespelaren Tom Hanks.

”När vi går ut i krig, när vi nyttjar våra rättigheter, när vi lyfter till vår högsta nivå, när vi sörjer och ber, när våra grannar är i fara och när vårt land är under hot finns det någon där för att samla in fakta och ge dig berättelsen – oavsett kostnaden”, säger Tom Hanks medan bilder på historiska situationer och journalister som mördats i tjänst visas.

Exakt vad en reklamfilm under Super Bowl kostar är inte känt. Men prislappen låg enligt uppgifter i flera tidningar 2017 på cirka 5 miljoner dollar, motsvarande cirka 45 miljoner kronor. En minut, vilket Washingtons Posts film är, bör därför kostat runt 90 miljoner kronor att sända.

Se annonsen på Washington Posts hemsida här.