Annons: Mediedagen 2019

HD-Sydsvenskans vinst minskar

HD-Sydsvenskans resultat för 2018 landar på 38,5 miljoner svenska kronor, vilket är en minskning med 13,5 miljoner jämfört med året innan. UPPDATERAD

Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan, som båda är en del av Bonnier News, kommunicerade i dag sitt resultat för 2018. Vinsten för året uppgår till 38,5 miljoner svenska kronor för Sydsvenskan-gruppen, där bland annat Sydsvenska Dagbladets AB, Sydsvenska Dagbladets Försäljningsaktiebolag, Tidningen Hallå AB, och Bold Printing Malmö AB ingår. 38,5 miljoner är 10 miljoner över budget – men 13,5 miljoner mindre än året innan då utfallet för Sydsvenskan-gruppen landade på 52 miljoner. Precis som resten av Bonnier News påverkades HD-Sydsvenskan under 2018 av kraftigt ökande papperspriser och uppskrivna pensionskostnader.

Vad tidningarna omsätter berättar inte HD-Sydsvenskan. Men enligt Bonnier News vd Anders Eriksson ska läsarintäkterna ha ökat med 14 miljoner i fjol. Året innan låg de på 393,4 miljoner kronor.

”Ett riktigt styrkebesked. Jag är väldigt nöjd och vet vilket hårt arbete som ligger bakom,” säger Anders Eriksson i ett pressmeddelande.

Samtidigt ökade de digitala intäkterna. Och det tapp man ser på printsidan är, enligt HD-Sydsvenskan, under snittet.

Totalt har de bägge tidningarna i dag över 140.000 gemensamma prenumeranter. Vid årsskiftet uppgav HD-Sydsvenskans ansvariga utgivare för Medievärlden Premium att 35.000 var digitala.

Den 1 januari 2018 startade HD-Sydsvenskan sitt eget distributionsbolag Nim. Att få igång verksamheten har kostat en del, men trots det minskar kostnaderna för distributionen vilka tidigare ökat i många år.