Johanna Hejdenberg, ordförande för SJF:s Mittmediaklubb. Foto: Joanna Wågström

Fackets irritation – fick inte veta om affären innan pressmeddelandet

Journalistfacket och de anställda på Mittmedia hade inte hört ett ord från ledningen innan affären med Bonnier blev offentlig. "Det hade varit mer respektfullt och schysst mot medarbetarna om de fått informationen om att det blir en affär av sina närmsta chefer och inte via ett utlägg på intranätet", säger fackklubbsordföranden Johanna Hejdenberg.

Fackklubbarna på Bonnier informerades under förmiddagen om att Bonnier News och Amedia tar över den krisande lokaltidningskoncernen Mittmedia. Men Mittmedias egen fackklubb och de anställda fick inte höra något innan ett meddelande lades upp på intranätet. Och detta samtidigt som ett pressmeddelande skickades ut.

– Det har varit uppgifter i media medan vi har gått här och väntat och undrat vad som händer. Jag tycker inte att det är så himla bra hanterat av Mittmedias ledning. Det hade varit mer respektfullt och schysst mot medarbetarna om man hade kunnat koordinera informationen så att medarbetarna här hade fått reda på information om att det blir en affär av sina närmsta chefer och inte via ett utlägg på intranätet, säger Mittmedias norra journalistklubbs ordförande Johanna Hejdenberg.

Men när beskedet väl kom hördes spridda glädjetjut över redaktionen.

– Ja, det blir en affär! Både journalistklubben och de anställda är positivt inställda till att det blir en affär. Det är framför allt att det över huvud taget blir en affär som man är glad över. Det har ju varit uppenbart att det behövs pengar utifrån, säger Johanna Hejdenberg.