Annons: Mediedagen 2019
Anders Eriksson, vd för Bonnier News. Foto: Lucas De Vivo.

Anders Eriksson om Mittmediaaffären: ”Unikt lokalt innehåll”

En av de större medieaffärerna i nutid är klar, och när dammet lagt sig står det klart att Bonnier går vinnande ur budstriden. Anders Eriksson, vd på Bonnier News, säger i en stor intervju med Medievärlden att satsningar på lokalt innehåll väntar. Och varken några stora uppsägningar eller nedläggning av titlar är aktuellt.

Det utbröt spontana glädjetjut på redaktionsgolven runt om i ”Mittmedia-land” när det stod klart att Bonnier News, tillsammans med det norska bolaget Amedia, köper Mittmedia AB. Prislappen har parterna beslutat om att hålla hemlig.

Det är en glad Anders Eriksson, vd för Bonnier News, som precis annonserat att affären är i hamn.

– Det känns otroligt bra och skönt. Vi har jobbat hårt med den här affären och det var länge ovisst vem som skulle köpa – och det känns bra att det blev vi, säger han.

Budstriden, som skett i det dolda även om det läckt friskt till branschpressen, har legat mellan det norska Schibstedägda-bolaget Polaris och Bonnier. Anders Eriksson säger att han inte kan kommentera den andra budgivaren, men bekräftar att de vetat om att det funnits en annan intressent.

Intresset för Mittmedia hos Bonnier föddes under hösten, då bolaget blev uppvaktat av Mittmedia som var på jakt efter en ny ägare.

– Vi kom in lite senare i processen än den andra budgivaren och har därför fått hålla lite högre tempo, berättar Anders Eriksson

Mittmedias ägarstiftelse behåller en plats i styrelsen och en ägarandel efter köpet.

– Jag tror det är viktigt för den nuvarande ägaren att fortsätta vara involverad och hjälpa till att säkra utgivningen framöver, säger Anders Eriksson.

Bonnier News har med sig det norska bolaget Amedia i affären. Anders Eriksson framhäver det norska bolagets historiskt starka vändning av en mediekoncern som för bara några år sedan var i ännu värre skick än vad Mittmedia är i dag.

– De var i en svår situation med dålig lönsamhet och skulder och gjorde en stor omställning och ägarförändringar. Det har varit väldigt framgångsrikt. Inte minst är de väldigt duktiga på att utveckla lokaljournalistik och skapa betalningsvilja för den även digitalt. De är lite av en förebild globalt i det här. Därför känns det oerhört positivt att ha dem med på den här resan, säger Anders Eriksson.

I spekulationerna inför affären framhöll många att Bonnier har begränsad erfarenhet av att driva lokaltidningar. Är det anledningen till att ni har med Amedia på tåget?

– Ja, delvis. Men egentligen handlar det främst om att de har gjort en väldigt framgångsrik transformation. Men jag tycker beskrivningen av oss som svaga vad gäller lokaljournalistiken inte är riktigt rättvisande. Vi har Sveriges största lokaltidning, Helsingborgs Dagblad, vi har också Landskrona Posten och NST, vi har tidigare haft andra lokaltidningar.  Det finns en risk att det överskuggas av att vi har stora nationella varumärken som Di, Expressen och DN.

Anders Eriksson med två av de nyköpta titlarna. Foto:Lucas De Vivo

Att ekonomin hos Mittmedia är usel är ingen hemlighet. Men Anders Eriksson hoppas kunna hitta så kallade synergier mellan de två koncernerna.

– Initialt måste vi se till att få ut de synergier vi ser. Sedan måste vi ta ned kostnaden på vissa håll. Därefter är det tanken att vi ska satsa på en lokal journalistik som är unik för Mittmedia och utveckla den vidare. Det är vår plan. Det blir stort fokus på det lokala innehållet och de lokala varumärkena. Men samtidigt vill vi dra nytta av den infrastruktur som vi har inom Bonnier News.

Vilka områden är det ni ser synergier inom?

– Tryck och distribution och den typen av system, administration och support. Där kommer vi samverka vår verksamhet precis som vi gjort med våra andra verksamheter, inklusive den vi har i Skåne.

Kan det bli aktuellt att säga upp journalister?

– Det kan jag inte svara på här och nu. Men vi ser vikten av att ha unikt lokalt innehåll och journalistisk som engagerar. Vi kommer behöva upprätthålla det och det kommer vara ett huvudfokus. Vi ser inte något omfattande behov av uppsägningar på redaktionerna initialt.

På fler orter ger Mittmedia ut tidningar som bevakar samma områden. I exempelvis Gävle ger man ut Gefle Dagblad och Arbetarbladet, och i Dalarna ger man ut titlar som delvis överlappar varandra. Men det är inte aktuellt att avveckla eller slå ihop några titlar, säger Anders Eriksson.

– Vår grundplan är att upprätthålla de 28 titlar som finns. Sedan får tiden utvisa hur det går och vad som händer. Jag kan inte ge någon prognos för all framtid, men det finns inget sådant i vår initiala plan.

Det finns många socialdemokratiska ledarsidor inom Mittmedia, samtidigt som Bonnier är en utpräglat liberal koncern. Men ledarsidorna kommer inte att påverkas av köpet.

– Vi kommer inte att förändra den politiska profil som titlarna har. Det finns i många fall kopplingar till gamla ägare och stiftelser som har politiska förtecken som har inflytande i de frågorna. Det är vi i grunden positiva till.

När nyheten att Bonnier sålde flaggskeppet TV4 till Telia och bolaget organiserades om väcktes frågor om huruvida det var början på slutet för Bonnierfamiljens långa period som publicister. Bland annat skrev Jan Scherman att Bonnier kapitulerat som mäktig medieägare i en analys i Resumé .

Är det här ett steg tillbaka in i publicistiken för Bonnier?

– Vi har aldrig lämnat publicistiken. Den beskrivningen kändes väldigt konstig när den kom med tanke på att Bonnier News ger ut flera stora tidningar. Vi har inte varit på defensiven – men detta är ett tydligt steg framåt och om något så bevisar det att den tesen inte är korrekt. Men det har såklart inte varit syftet att motbevisa någon med affären.

Hur viktig är affären för Bonnier?

– Det är en väldigt viktig affär. Det är en stor affär och det är ett stort ansvar och åtagande. Det är ett viktigt steg i den strategi vi har på Bonnier News. Det är ett ökat bett för vår strategi framöver.

Mittmedias vd Per Bowallius kommer fortsätta i sin roll framöver ”här och nu”. Exakt hur ledningen för Mittmedia kommer se ut är inte helt klart i nuläget, säger Anders Eriksson.

Affären ska nu granskas av Konkurrensverket innan den går igenom. Anders Eriksson ser ingen risk för att affären stoppas i den instansen, då det inte finns några överlappande verksamheter i de två koncernerna.