Jonas Kanje, chefredaktör för Helsingborgs Dagblad, Nordvästra Skånes Tidningar och Landskrona Posten. Foto: Sven-Erik Svensson

Hoppas på en proffsigare miljöbevakning

Året som gått...

Förra årets miljösatsning i bland annat den egna tidning var en av de viktigast under året– och förhoppningsvis starten på en bättre bevakning av frågan, säger Jonas Kanje, chefredaktör Helsingborgs Dagblad.

Vad var förra årets stora mediehändelse?

– Regeringskaoset är ju det givna svaret. Men det är också svårt att bortse från svallvågorna av Matilda Gustavssons avslöjande av Kulturprofilen och skandalerna i Svenska Akademien. Som mediehändelse har den storyn precis alla ingredienser.

Vad var förra årets viktigaste publicering?

– Alla dedikerade satsningar och fördjupningar på miljö- och klimatområdet. Vi gjorde själva en storsatsning där vi gick all in på en utgivningsdag i pappret och flera dagar digitalt. Detta var förhoppningsvis starten för en proffsigare och jämnare bevakning av ett av de absolut viktigaste ämnena.

Vad var sämst under förraåret?

– Det går inte att låta bli att oroa sig över situationen för pressfriheten i världen. Världens mäktigaste man hetsar mot journalister och bara på andra sidan Östersjön dras snaran åt kring det fria ordet. Det går inte att överskatta risken för spridning hit. Tecknen finns redan.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen 2019?

– Journalistik: Vi vill skapa relevans för läsarna och hoppas på att få engagemang tillbaka. Det kommer att leda till ett ännu starkare fokus på lokal och nära journalistik. Affär och vision närmar sig varandra – en mycket attraktiv utveckling! Ekonomi: Lågkonjunktur på ingång. Vad kommer att hända? Teknik: Alla pratar om ljud så där kommer det säkert att hända grejer på flera fronter. Själv hoppas jag att vi lyckas utveckla vårt digitala berättande ännu mer.