Annons: Mediedagen 2019
Hänt Extras chefredaktör Tobias Wixtröm och det kritiserade omslaget. Foto: Press.

Hänt Extra ber om ursäkt för fabulerat gravid-påstående

Tidningen Hänt Extra skrev på första sidan att Sanna Nielsen var gravid. Men det stämmer inte – utan byggde på spådomar av Regina Lund. Nu backar tidningen från sin publicering, rapporterar Aftonbladet.

”Allsångs-stjärnans spännande år…Sanna Nielsens gravid-lycka”, så stod det på Hänt Extras första sida den 8 januari i år. Det har fått Sanna Nielsen att reagera, och på Instagram skriver hon:

”Det som står på löpet är inte sant. Det är rent påhitt. Ett fruktansvärt dumt påhitt från denna tidning. Att de vill göra så här är för mig en gåta. Detta ämne är dessutom oerhört privat och VARFÖR respekteras inte det?”, skriver hon bland annat, rapporterar Aftonbladet.

Hänt Extras chefredaktör Tobias Wixtröm säger till Aftonbladet att rubriken är tagen ur ett horoskop där svenska kändisars kommande år spås. I år var spådomen utfärdad av Regina Lund.

Han säger även att tidningen ber om ursäkt till Sanna Nielsen och att en rättelse kommer publiceras i nästa nummer.

Medievärlden har, utan framgång, sökt Tobias Wixtröm för att fråga hur publiceringen kunde ske och om några åtgärder vidtagits för att förhindra att det sker igen.