Expressengetingen under Almedalen. Foto: Wikimedia Commons

Efter Aftonbladets Almedalenbesked – så gör konkurrenterna

Att Aftonbladet drar ned på sin Almedalenbevakning får inte de andra tidningarna att göra detsamma. De två stora morgontidningarna går plus på politikerveckan, och för Expressen är det viktigt att vara största mediehus på plats.

Aftonbladets biträdande redaktör Eric Rosén skrev i ett uppmärksammat diskussionsinlägg på Medievärlden att Aftonbladet skruvar ned sin Almedalenbevakning. Den stora satsning som tidningen gjort under politikveckan på Gotland har inte baserats på en rimlig nyhetsvärdering, menade Eric Rosén.

Medievärlden kan nu berätta att Aftonbladet är ensam bland de stora tidningarna att skruva ned sin bevakning. De andra stora titlarna håller inte med om att Almedalen är dyr eller att intresset saknas hos deras läsare.

Aftonbladets värsta konkurrent, Expressen, väljer att fortsätta prioritera Almedalen högt. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skriver i ett mejl att de tänker vara det största mediehuset på plats.

– Jag kan inte svara för Aftonbladets hållning och jag vet heller inget om huruvida Aftonbladets läsare är intresserade av sakpolitik eller inte. Men, och detta vet jag, för Expressen är det fortsatt viktigt att vara det ledande mediehuset under Almedalsveckan med flest programpunkter på våra tre olika scener, en daglig gratisutdelad Almedalstidning och alla partiledare i valstugan, säger han.

Expressen upplever att intresset för Almedalen ökat, enligt chefredaktören.

– Man ska alltid vara beredd att ompröva sig, men vi ser snarast ett ökat engagemang. Inte minst vårt samarbete med CNN, där programledare som Isa Soares och Max Foster intervjuar beslutsfattare som Margot Wallström och andra i Expressens lounge, fungerar väldigt väl.

Inte heller Aftonbladets koncernkollega Svenska Dagbladet planerar att minska sin närvaro i Almedalen. Maria Rimpi, redaktionschef och ställföreträdande utgivare på SvD, säger att de kommer fortsätta ha stark redaktionell närvaro samt tält och eventorganisation på plats.

– För oss är Almedalen ett viktigt forum. Våra läsare har ett stort politikintresse och vi har en stark politikredaktion. Därför är det viktigt att vi är närvarande på den plats där hela det politiska garnityret samlas, säger hon.

För SvD är inte Almedalen totalt sett en betungande kostnad. SvD har ett mindre centralt tält än vad Aftonbladet haft och de ordnar flera partnerevents som ger intäkter, säger Maria Rimpi.

– På det hela taget är Almedalen lönsam för oss, säger hon.

Att SvD inte planerar neddragningar av sin Almedalenbevakning betyder inte att upplägget ser likadant ut som förr.

– Vi utvärderar hela tiden och de senaste åren har vi förändrat ganska mycket vad vi gör både på och utanför scenen i Almedalen. Vi springer inte lika mycket på pliktgrejer och partiernas nyhetsapparater. I stället hittar vi våra egna vinklar och utnyttjar det faktum att vi är på en plats där politiker och näringsliv samlas och där vi kan få access till personer som är svåra att nå resten av året, säger hon.

Enligt Maria Rimpi ger Almedalenbevakningen både bra läsning och konverterar läsare till prenumeranter.

– I somras ordnade vi en debatt i vårt tält mellan Alexander Bard och Gudrun Schyman om den nya mansrollen och det blev ett av den här sommarens starkaste jobb när det gäller att dra in nya prenumeranter till SvD, säger hon.

Dagens Nyheter har steg för steg byggt upp sin närvaro i Almedalen, säger tidningens chefredaktör Peter Wolodarski och de har inga planer på att minska den. Han säger att det för DN inte enbart är en utgift att närvara under politikveckan.

– Vi har inkomster också och de täcker de utgifter vi har. Det är så att vi till och med börjat tjäna lite pengar på det, säger han.

DN har, likt SvD, partners som de samarbetar med vilket sänker kostnaderna.

Peter Wolodarski tycker att DN har en bra nivå på sin Almedalenbevakning. Enligt honom har DN ungefär 25 personer på plats minst någon dag under veckan.

– Men det finns alltid fler som vill åka och där är vi rätt strikta med vilka som får det. Det ska finnas en meningsfull uppgift när man är där. Man ska inte bara åka för att vara i Almedalen, säger han.

Läs också

Aftonbladet skruvar ned Almedalsbevakningen (2018-11-29)