Mittmedias vd Per Bowallius.

Mittmedia lämnar 24 Journalistik

Mittmedia kliver ur styrelsen i 24 Journalistik och har för avsikt att sälja sina aktier i bolaget. Den informationen gick i dag ut på Mittmedias intranät. UPPDATDERAD

I september förra året meddelade Mittmedia att man går in som delägare i 24 Journalistik. Minoritetsposten om 28 procent gav Mittmedia en plats i styrelsen och 24 Journalistik Mittmedias tekniska plattformar, redaktionella verktyg och annonsteknik samt ett visst innehållsutbyte.

Planen var att 24Journalistik, med Mittmedia som ny ägare, skulle fortsätta expandera och starta nya sajter. Men verksamheten har inte utvecklats som förväntat. Därför väljer nu Mittmedia att trappa ned sitt engagemang i gratissajterna, enligt Per Bowallius.

”Vi gick in i samarbete med 24 Journalistik med lust och kraft men också med en tydlig strategi och tydliga krav på att 24 snabbt och pricksäkert skulle expandera sin verksamhet. När man nu inte utvecklas som förväntat har vi beslutat att ompröva vårt engagemang”, säger han i en kommentar på intranätet.

Första steget blir att Mittmedia lämnar sin plats i 24 Journalistiks styrelse. Ett andra steg blir att titta på att avyttra de aktier man äger.

24 Journalistik har, sedan starten i Kalmar 2014, expanderat snabbt med sina gratis nyhetssajter i södra Sverige. Men under 2018 har det gått åt andra hållet. Sedan årsskiftet har redaktionerna i Malmö, Helsingborg, Ystad, Uppsala och Trelleborg, Blekinge och Kristianstad lagts ned. Det innebär att man i dag har lokala reportrar i Kalmar, Nybro, Emmaboda, Halmstad, Falkenberg, och på Öland. Bevakningen på de orter där det inte längre finns lokalredaktioner sköts numera från centraldesken i Kalmar.

Samtidigt meddelade 24 Journalistik i helgen att man planerar att starta sajten 24Västerås.se. I en intervju i Medievärlden tidigare i dag sade VLT:s chefredaktör Daniel Nordström att han inte har något emot att 24 Journalistik, som till skillnad från VLT har en räckviddsaffär, ger sig in på Mittmedias mark.

– Jag har inga synpunkter på det. Det förändrar ingenting i mitt och redaktionens dagliga arbete.

Enligt Per Bowallius har diskussionen om 24:s intåg i Mittmedia-land inte påverkat beslutet att trappa ned sitt engagemang i koncernen.

– Etableringen av 24:a i Västerås har inget med beslutet att göra.

Om du ska utvärdera det här året när ni samarbetat, hur skulle du säga att det gått?

– Vi har dragit en rad lärdomar av samarbetet med 24:a, lärdomar som vi tar vidare i vårt fortsatta utvecklingsarbete.

Under 2018 har 24 Journalistik implementerat Mittmedias tekniska plattformar.

– På det sättet är 24 en kund till Mittmedia och hur kund/leverantörs-relationen ser ut nu och framöver regleras i det avtal som finns mellan oss.

Läs också

VLT:s chefredaktör om 24:s etablering i Västerås (2018-11-05)

Det hoppas Mittmedia lära av 24-gruppen (2017-02-10)

Mittmedia delägare i 24 Journalistik (2017-09-13)