Annons: Mediedagen 2019
Skärmdump från Börslunch den 24 oktober. Foto: EFN

Målmedvetet arbete har gett EFN jämnare könsbalans

Förra hösten var endast 5 procent av de som syntes i EFN:s program Börslunch kvinnor. Men genom ett metodiskt och målmedvetet arbete har ekonomikanalen lyckats lyfta den siffran till 40 procent.

Anna Fagerström utsågs till ansvarig utgivare på Handelsbankens ekonomikanal EFN förra hösten efter att dåvarande chefredaktören Charlotte Stjerngren lämnat på grund av oenigheter med ledningen. Den ojämna könsfördelningen i EFN:s inslag och program var en av de första sakerna Anna Fagerström tog tag i när hon klev på sitt nya uppdrag.

– Det var så uppenbart för mig att så här kan det inte bara få vara. Om EFN som kanal ska kunna locka både kvinnor och män som tittare, kan vi inte ha en stor övervikt åt det ena hållet i rutan, säger hon.

Snedast var könsfördelningen på EFN:s flaggskeppsprogram Börslunch som sänds varje vardag. Av dem som syntes i programmet hösten 2017 var 95 procent män. I dag är fördelningen betydligt jämnare och består av 40 procent kvinnor och 60 procent män.

– Förklaringen var förstås att finansbranschen i sig är svårt mansdominerad. Men det kan man ju antingen bara konstatera, eller också kan man agera.

För att balansera könsfördelningen har redaktionen det senaste året arbetat metodiskt och målmedvetet. Och Anna Fagerström vågar nu påstå att kanalen knäckt finanskvinnornas kod.

– Första steget var att Börslunch-redaktionen fick lägga mycket tid på att söka efter de kompetenta och karismatiska kvinnorna som vi ändå misstänkte satt och tryckte i olika finanshörn där ute. Nästa steg var att övertala dessa till att börja med ofta rätt motvilliga kvinnorna att vara med i programmet. Vi utvärderade löpande, och såg ganska snart ett tydligt mönster: Kvinnor behöver mer övertalning, längre framförhållning och de vill förbereda sig mer än deras manskolleger. Det resulterade i ett annat arbetssätt än vi haft tidigare.

På EFN:s program Uppesittarkväll, som sänds kvällen innan löning varje månad, är fördelningen ännu mer jämn. Där deltar i genomsnitt 47 procent kvinnor och 53 procent män i dag.

Hur ser det ut i EFN:s inslag och program som helhet?

– En uppskattning är att vi ligger hyfsat jämnt. Det är inget egenvärde att nå 50/50, målet är att man som tittare ska känna sig tilltalad, vare sig man är kvinna eller man. Eller för den delen ung eller gammal eller ljushårig eller mörkhårig. Vi vill inkludera alla som är intresserade och nyfikna på hur ekonomi fungerar – och det kan man ju vara oavsett kön, ålder eller utseende.

Hur fortsätter det här arbetet nu?

– Alla på EFN-s redaktion har det här i sig nu, att tänka på balansen kvinnor-män är helt naturligt när vi bokar gäster till våra olika program. Kompetensen går förstås först, men bara man envisas lite till hittar man alltid en eller flera kvinnor. Man måste helt enkelt anstränga sig lite extra.