Dagspressen backade trots valet

Mediebyråbarometern

Storstadspress och kvällspress är de enda mediekategorierna som verkar ha gynnats av valet, men de backade ändå, visar mediebyråbarometern för september.

De mediebyråförmedlade reklaminvesteringarna ökade med 1,6 procent under september, jämfört med samma period föregående år.

”Medieinvesteringarna fortsätter att gå på högvarv och ökade även under september. Dock var valets påverkan på medieinvesteringarna i september marginell, om än inte obefintlig. De politiska partierna har visserligen annonserat, men sannolikt har mer traditionella annonsörer valt att hålla tillbaka något. Vi har tidigare sett tendenser på att annonsörer och mediebyråer flyttar köp från digitala kanaler till breda analoga kanaler. I september förstärktes detta ytterligare och jakten på räckvidd är fortsatt tydlig”, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Printkatgorierna backade på bred front, mest backade tidskrifterna, både fackpress och populärpress backade med hela 29 procent. Landsortspressen gick sämre än tidigare månader medan storstadspress och kvällspress gick bättre.

”Dagspress storstad och dagspress kväll är de enda mediekategorierna som verkar ha gynnats av valet, trots att de båda backade, men – betydligt mindre än under tidigare månader”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.