Anna-Klara Bratt, chefredaktör Feministiskt Perspektiv. Foto: Peter Holmqvist

Brådska för Feministiskt Perspektiv att nå presstödsgränsen

Snart avgörs Feministiskt Perspektivs öde. Men ännu fattas omkring 500 prenumeranter för att nå gränsen för presstöd. Tidningens chefredaktör, Anna-Klara Bratt, är oroad över framtiden – och upprörs över de svåra villkoren för renodlade webbtidningar.

Vid årsskiftet är det åtta år sedan den feministiska nyhetstidningen Feministiskt Perspektiv startade. Men nu är den prenumerations- och presstödsfinansierade tidningens existens hotad. Det eftersom det saknas omkring 500 prenumeranter för att nå presstödsgränsen. Den 13 november är det dags för tidningens årliga revision. Då avgörs om antalet prenumeranter räcker för fortsatt utgivning.

I skrivande stund pågår därför ett arbete med att jaga fler betalande prenumeranter, berättar tidningens chefredaktör och ansvarig utgivare Anna-Klara Bratt.

– Nu går vi ut via alla våra kanaler och berättar om detta. Vi hör också av oss personligen till de prenumeranter vi tappat under året. Men ju fler samtal man ringer, desto mindre tid kan man ägna åt att göra tidning.

Hon berättar att hon är orolig över Feministiskt Perspektivs framtid.

– Ja, på sikt är jag det. Det är en sak att jobba under tuffa villkor om man vet att de kommer att ändra sig. Men det vi upplever nu är närmast en existensiell kris; hur länge är det rimligt att jobba så här hårt? Ska vi härda ut till momsen de facto sänks? Ska vi orka vänta på en ny presstödsutredning?

Samtidigt är hon hoppfull kring att tidningen ska klara sig den här gången.

– Vi har en väldigt fin och engagerad prenumerantstock. Och när vi väl når ut till den vill många betala. Ofta får vi veta att de inte nåtts av våra fakturor, på grund av Google och Microsofts ”kampanjbrevlådor” och spamfilter. Men jag ifrågasätter ändå hur det här ska funka i längden.

Skulle ni kunna ta till andra sätt för att säkra er överlevnad, exempelvis crowdfunding?

– Ja, det har vi gjort genom åren och det fungerar alldeles utmärkt för engångsprojekt. Men detta är något annat mycket större.

Det dröjde ett tag innan man kom igång ordentligt med att sprida information om vilka utmaningar tidningen står inför, berättar Anna-Klara Bratt.

– Vi vaknade lite sent. Och det är för att det har tagit ett tag för oss att smälta att det inte blir något nytt teknikneutralt mediestöd. Vilket är helt vansinnigt egentligen, säger hon och fortsätter:

– Det finns en missuppfattning att distributionen i digitala medier är betydligt enklare och billigare. Men det stämmer inte. Vi behöver ha säkra, fungerande betallösningar, både vad gäller transaktioner och register. Och det är inte gratis.

Även renodlade digitala medier skulle därför behöva teknik- och distributionsstöd, säger hon.

– Jag känner till webbtidningar som överväger att starta papperstidning för att över huvud taget kunna överleva. Men för vår del är det helt uteslutet.

För en hårt pressad tidning kom ändå veckans besked om att Finansdepartementet nu planerar för en sänkning av digitalmomsen lägligt:

– Det skulle motsvara ungefär en heltidstjänst hos oss. Något annat som vore välkommet är om vi kunde kompenseras retroaktivt.