Ulf Magnusson, tidigare vd för Alma Talent Sverige.

Alma Talents vd lämnar

Ulf Magnusson, vd för Alma Talents svenska verksamhet, lämnar sitt uppdrag med omedelbar verkan.

Ulf Magnusson utsågs till vd för Alma Talent, som är ett dotterbolag till den börsnoterade finska mediekoncernen Alma Media, i augusti 2016. Dessförinnan hade han varit vd för Objektvision, som är en del av Alma Talent.

Nu lämnar han sitt uppdrag som vd för den svenska verksamheten med omedelbar verkan. Juha-Petri Loimovuori, som är vd för hela Alma Talents, går in som tillfällig ersättare. Bakgrunden är, enligt ett pressmeddelande, att Alma vill anpassa verksamheten mot den pågående omställningen på den svenska mediemarknaden.

”Jag tackar Ulf för hans insatser för Alma Media under alla dessa år. Nu genomför vi flera strategiförändringar och båda parter är överens om att det här är rätt beslut när vi går mot en mindre och mer snabbfotad svensk del av Alma Talent”, säger Juha-Petri Loimovouri i ett pressmeddelande.

Ulf Magnusson kommenterar:

”Jag har haft många bra år inom Alma Media. Den omstrukturering som nu sker är ett måste för att verksamheten ska kunna fortsätta vara en viktig aktör på den svenska mediemarknaden. Jag delar styrelsens beslut att det är dags för förändringar även på ledningsnivå.”

2018 har varit ett turbulent år för Alma Talents svenska verksamhet. I våras anmälde den lokala fackklubben förlaget till Arbetsmiljöverket, efter månader av larm om hög arbetsbelastning och stressnivå på eventavdelningen. Kort därefter kom beskedet att eventavdelningen läggs ned. Mindre än en månad senare meddelade förlaget att man sålt branschtidningarna Dagens Media och Medievärlden till Bonnier Business Media.

I Almas svenska verksamhet ingår i dag de redaktionella varumärkena Affärsvärlden, Ny Teknik, Personal&Ledarskap, Arbetarskydd, Lag&Avtal och Teknikhistoria.