Annons: Årets dagstidning 2019

Webb-tv ökade intäkterna med 20 procent

Förra året ökade intäkterna från webb-tv med 25 procent. De står nu för 23 procent av hela tv-marknaden visar en ny rapport från Mediavision.

De totala intäkterna för traditionell tv och webb-tv uppgick till nära 24 miljarder kronor förra året. Tillväxten drevs av webb-tv, som ökade med 25 procent och nu står för 23 procent av intäkterna (public service exkluderat). Det visar Mediavisions rapport ”Swedish TV market”.

Den totala tv-konsumtionen väntas i år ligga på ungefär samma nivå som fjolåret. För webb-tv väntas tittartillväxten fortsätta medan traditionell tv väntas tappa cirka 6 procent. Detta trots stora evenemang som OS och fotbolls-VM.

Webb-tv ökar intäkterna både vad gäller annons- och betalintäkter och tillväxten i tittande och omsättning kommer framför allt från prenumerationsbaserade tjänster som Netflix, Viaplay och C More. Mediavisions prognos är att dessa betalintäkter kommer att överstiga 3 miljarder kronor i år

”2017 innebar en stark förflyttning av intäkterna mot streaming, vilket naturligtvis speglar ändrade konsumtionsvanor. Samtidigt är intäkterna på den traditionella TV-marknaden fortfarande starka, trots att konsumtionstillväxten i stort sett uteslutande sker på den digitala sidan. Det som driver just nu är att alltfler skaffar streamingabonnemang men också att de reklamfinansierade streamingtjänsterna ökar fort. Mediavision tror på fortsatt stark tillväxt under kommande år i och med att streamingtjänsterna förbättras och konsumtionen fortsätter öka”, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision i ett pressmeddelande.