Annons: Mediedagen 2019
Tidskrifter. Foto: Linnéa Kihlström

Så mycket omsätter tidskriftsbranschen

Minskad omsättning för tidskriftsbranschen totalt sett – men native advertising ökar rejält.

För andra året i rad presenterar Sveriges Tidskrifter siffror över tidskriftsbranschens intäkter.

Totalt omsatte branschen 8,02 miljarder kronor under 2017, vilket är en minskning på 1,5 procent jämfört med föregående år.

När det kommer till verksamheter så som e-handel och events är utvecklingen positiv. Dessa intäkter ökade med 7 procent men väger ändå inte upp för tappet inom läsar- och reklamintäkter.

Varje hushåll lägger i snitt runt 900 kronor på tidskrifter via prenumerationsavgifter, lösnummerköp och medlemsavgifter. Reklamintäkterna fortsatte att minska under det föregående året även om tappet var en aning mindre än under 2016.

Native advertising ökade däremot med hela 100 procent, jämfört med 2016.

”Kortfattat kan man beskriva årets resultat som ‘mer av samma’ och med en liten minskning – 1,5 procent – av branschens omsättning totalt. Men bakom kulisserna sker stora förändringar. Övriga intäkter för tidskrifterna från till exempel utbildningar, event och e-handel ökade med 7 procent och där ryms även nykomlingar som native advertising som enskilt ökade med 100 procent jämfört med året innan”, säger Fredrik Wass, omvärldsbevakare, Sveriges Tidskrifter, i en kommentar.

 

Hanna Frick