Aftonbladets redaktionschefer Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker.

Nya redaktionschefer på Aftonbladet

Nya avdelningar, nya chefer och en ny enhet för att utveckla användarintäkterna väntar när Aftonbladet bygger om organisationen.

I samband med att Aftonbladet strukturerar om sin organisation blir Lotta Folcker, Karin Schmidt och Michael Poromaa nya redaktionschefer.

Enligt Aftonbladet bygger den nya organisationen på:

  • Starkare och bredare nyhetsarbete
  • Video integrerat i hela redaktionen
  • Redaktion och affär i tätt samarbete
  • Ny strategi byggd på en användartrappa
  • Aftonbladet TV blir en integrerad och drivande del av hela nyhetsarbetet och redaktionen. Lotta Folcker blir redaktionschef för en ny avdelning med namnet Aftonbladet Lab.

Den nya avdelningen ska drivas av innovation och uppdraget är att hitta och utveckla nya digitala initiativ för Aftonbladet inom video, affär, journalistik, digitala kanaler och arbetsmetoder.

– Här ska vi utveckla journalistik för nya kanaler och målgrupper och bygga nya digitala intäkter, säger Lena K Samuelsson, Aftonbladets publisher, i en kommentar.

De andra två nya redaktionscheferna, Karin Schmidt och Michael Poromaa, får ansvar för Aftonbladets journalistik.

– Det är ett starkt och erfaret team som ska lyfta Aftonbladet till nästa digitala nivå och utveckla nyhetsarbetet med uppdrag att integrera video i hela organisationen, säger Lena K Samuelsson.

Nyhetsorganisationen utökas till att även omfatta Breaking News och Dagens Agenda. AB Morgon och andra nyhetsdrivna delar av Aftonbladet TV integreras med nyhetsredaktionen.

Förutom Aftonbladet Lab skapas ytterligare en ny avdelning – Aftonbladet Granskning och Projekt med fokus på fördjupande journalistik, grävprojekt, minidokumentärer och artikelserier som Maria Trägårdh blir chef över.

– Nya Aftonbladet får en tydligare och mer fokuserad organisation. Vi bygger på våra styrkor: starkt och brett nyhetsarbete med granskningar i världsklass, en unik sport-position, affär och redaktion ihop för bästa möjliga leverans till våra läsare, tittare och kunder. Hela organisationen ställs om mot video och styrs utifrån tydliga mätbara strategiska mål, säger Lena K Samuelsson, i en kommentar.

Nytt är också att Aftonbladet bygger en ny enhet för consumer business, där bland annat Aftonbladet Plus ingår.

Andreas Aspegren blir chef och får uppdraget att tillsammans med sitt team utveckla användaraffären, både för Plus och Viktklubb och framtida projekt.

Niclas Bergström blir ny strategichef med uppdrag att bygga ett starkt team för Audience Engagement.

I samband med omorganisationen har en ny övergripande strategi för Aftonbladet stakats ut som bygger på en ”utbyggd och fördjupad användartrappa”.

Lena Mellin kvarstår som ställföreträdande ansvarig utgivare.

I och med att organisationen görs om menar Aftonbladet att beroendet av Schibsteds bemanningsbolag SMAB minskar. I stället vill man anställa fler medarbetare direkt på Aftonbladet.

Nya organisationen ska vara genomförd och klar senast 31 maj.

 

Hanna Frick