Annons: Mediedagen 2019
Jonas Irebjörk. Foto: Stockholmdirekt

Direktpress i Stockholms vd lämnar

Efter fyra år som vd och säljansvarig på Innerstadspress lämnar Jonas Irebjörk Direktpress: "Ett odramatiskt beslut", säger han till Medievärlden.

Jonas Irebjörk har en lång bakgrund inom sälj och marknad på Bonnier. Därefter arbetade han en period som försäljningschef på Upsala Nya Tidning. Hösten 2014 utsågs han till vd för Direktpress innerstadstidningar. Ett uppdrag han övertog från Carina Rydberg. Men nu, knappt fyra år senare, har han sagt upp sig.

– Det finns ingen dramatik i det här beslutet utan det går i linje med min egen utsatta plan väl. När jag tackade ja till den här tjänsten tänkte jag att jag skulle stanna här i 3-4 år. Det har jag gjort nu, säger Jonas Irebjörk.

Åren på Direktpress kommer han att se tillbaka på med glädje, berättar han:

– Det har varit en extremt spännande resa med många roliga satsningar. Jag tar framför allt med mig en stark känsla av framåtanda, mod och nyfikenhet. I en tuff medievärld kan jag ändå ta med mig att vi har vågat satsa.

Om Direktpress har han bara positiva saker att säga:

– Vi har blivit som en familj. Detta är helt och håller mitt eget val och det grundar sig i en vilja att göra nya spännande saker.

Vad han ska göra nu är inte klart än. Men Jonas Irebjörk ser fram emot nya utmaningar, berättar han.

Är planen att stanna kvar i mediebranschen?

– Jag har sysslat med media, försäljning och marknad nästan hela mitt vuxna liv. Så det är klart att mediebranschen ligger mig nära, men jag stänger inga dörrar så länge uppdraget är tillräckligt utmanande och spännande.

 

Patrik Vincent, vd för Direktpress säljbolag SprintAd, går in som tillförordnad vd när Jonas Irebjörk lämnar framåt sommaren.