Lena Mellin och Robert Aschberg.

Så ser Aftonbladet TV:s valsatsning ut

Partiledardebatt, politisk talkshow och landsturné för tidningens ställföreträdande ansvariga utgivare Lena Mellin. Det är några av Aftonbladet TV:s valsatsningar. UPPDATERAD

Den 1 september 2014 sände Aftonbladet en partiledardebatt på sin sajt. Debatten, som var den första där partiledarna samlades utanför de etablerade tv-husen, fick över 1 miljon strömstarter. Förutom Aftonbladet visade Expressen, Svenska Dagbladet och flera Mittmedia-tidningar debatten. När Aftonbladet TV i dag presenterade sina satsningar inför höstens riksdagsval står det klart att mediehuset återigen kommer att göra en debattsändning.

– I dag känns det som en självklarhet att vi ska producera en debatt, och vi vill naturligtvis toppa oss själva och göra ett ännu bättre jobb än förra gången, säger Kajsa Lindohf som är projektledare för Aftonbladet TV:s valbevakning.

Den 28 mars har också Aftonbladets politiska talkshow Partiprogrammet, som sänds live framför publik varje vecka, nypremiär. Denna gång med Robert Aschberg som programledare.

– Robert Aschberg är tv-proffs, en duktig journalist och en av Sveriges mest populära programledare. Vi är jätteglada att kunna jobba med honom i det här formatet.

Samtidigt ger sig Aftonbladets ställföreträdande ansvariga utgivare och inrikespolitiska kommentator Lena Mellin ut på Sverigeturné. I programmet Fråga Lena ska hon besvara tittarnas frågor om svensk politik.

– En av Sveriges mest erfarna politiska reportrar svarar på tittarnas frågor om politik. Det vore tjänstefel att inte ge det en framskjuten plats ett valår.

Hur kommer den politiska bevakningen i övrigt att se ut i Aftonbladet TV?

– Navet i allt vårt arbete ligger ju i nyhetsbevakningen. Vi är Nordens största nyhetssajt och mycket av vår bevakning av valet kommer ligga just i att leta nyheter, säger Kajsa Lindohf och fortsätter:

– Men vi satsar också på mycket annat till exempel grävande journalistik som vi ju i dag gör både textform och med rörlig bild. Med Boom gör vi en produktion som särskilt riktar sig till förstagångsväljare. Och i Aftonbladet Morgon har vi redan dragit igång med valrelaterat innehåll, även det ofta med en tydlig koppling till det som ligger i nyhetsflödet.

Och valbevakningen har redan dragit igång:

– Vår ambition är att guida besökarna genom valet. Det innebär att vi hela tiden, varje dag jobbar för att kunna leverera nyheter och fördjupningar som kan att hjälpa dem att komma fram till vilket parti de vill lägga sin röst på den 9 september.