IRM: Internet har tagit över mediekakan

Förra året nådde reklaminvesteringarna all-time-high för tredje året i rad. Internetreklamen stod för första gången för över hälften av reklamkakan.

Förra året ökade reklaminvesteringarna med 8 procent jämfört med 2016 De uppgick till 37,7 miljarder kronor vilket är all-time-high.

De digitala medierna ökade med 21 procent. De omsatte 19,2 miljarder kronor och stod för 51% av de totala medieinvesteringarna. De underkategorier som växte snabbast var sociala nätverk och online video.

Ett annat trendbrott var att tv bröt den negativa trenden de tre senaste åren och ökade omsättningen med drygt 2 procent.

”Under det gångna året passerades en milstolpe då investering i internetannonsering för första gången utgör mer än hälften av samlad medieinvestering på årsbasis IRM räknar med ett mycket fördelaktigt läge för de digitala annonsinvesteringarna även framöver, under 2018 prognosticerar IRM att internet passerar 21 miljarder kronor i investeringar, mer om det i IRM:s kommande prognos som publiceras i mars”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.