Anders Juhlin. Fotobyline: Carl Klingspor

Fab Medias förra vd till Bonnier

Anders Juhlin, tidigare vd för Fab Media, blir ansvarig för Bonnier Magazines & Brands digitala konsumentintäkter: ”Det känns som en 'perfect match’”.

På Bonnier Magazines & Brands (tidigare Bonnier Tidskrifter) får Anders Juhlin ansvar för konsumentintäkterna i den växande – och allt viktigare – digitala affären. I hans roll ingår att leda och samordna utvecklingen av befintliga och nya initiativ på affärsområdet.

– Det känns väldigt roligt och spännande att komma till Bonnier Magazines & Brands. De har massor av saker på gång och jag tror att jag har mycket att bidra med. Det känns som en ”perfect match”, säger Anders Juhlin, tillträdande CDO.

En av de saker som lockade med jobbet var alla möjligheter som Anders Juhlin ser:

– Bonnier Magazines & Brands har länge haft flera starka varumärken och ett tydligt innehåll. Och nu är tekniken på plats. Som jag ser det finns alla förutsättningar att ta arbetet vidare till nästa nivå.

Nu handlar det framför allt om att samordna de olika pågående aktiviteterna, säger Anders Juhlin. Och att starta nya, kanalisera och ”ösa på”.

Utmaningarna han ser är de samma som han upplever att resten av tidskriftssverige brottas med:

– Hur hittar vi nyckeln som gör att vi kan bygga vidare på det innehåll och den relation vi har med målgruppen? Och hur gör vi för att kunna ta betalt? Det är inte så enkelt som att hänga på ett lås på en sajt. Det är långt mer komplext än så – där måste vi navigera rätt.

Anders Juhlin började på dåvarande Frida Förlag i augusti 2012. Två och ett halvt år senare utsågs han till vd för mediehuset, som senare bytte namn till Fab Media. Uppdraget var att digitalisera bolaget. Under hans tid som vd lanserades bland annat den digitala medietjänsten Baaam och samtidigt gjordes en ordentlig genomgång av varumärkesportföljen. Men i augusti förra året, i samband med att Fab Media slogs ihop med ägarbolaget Aller Media, beslutade sig Anders Juhlin för att lämna företaget.

Att under en tid stå utanför mediebranschen har varit lärorikt, berättar han:

– Det har varit intressant att titta på utvecklingen i branschen med ofärgade ögon. Många av mina intryck har bekräftats. Att det är bråttom. Att man måste våga starta nya initiativ. Man har kanske darrat lite tidigare, men det börjar röra på sig nu, säger Ander Juhlin och fortsätter:

– Alla mediehus har ju sina olika strategier. Bonnier har ett rakt och tydligt publicistiskt uppdrag, en vision och en fart framåt – som jag ser fram emot att bli en del av.

Anders Juhlin tillträder sin nya roll den 5 mars.

 

Här kan du läsa Medievärldens personporträtt av Anders Juhlin från oktober 2016.