Annons: Årets dagstidning 2019
Metros publisher Thomas Eriksson.

Metros tillträdande publisher om sin nya roll

Thomas Eriksson lockades av kombinationen av det publicistiska ansvaret och att driva ett förändringsarbete för att hitta nya intäkter. "Det är ett viktigt uppdrag, både publicistiskt och affärsmässigt", säger han till Medievärlden.

På måndagsförmiddagen presenterades Metros nya publisher. Det blev Egmonts digitala chef Thomas Eriksson.

”Det känns otroligt roligt. Det är ett viktigt uppdrag, både publicistiskt och affärsmässigt”, skriver Thomas Eriksson, som tillträder efter julhelgerna, i ett mejl till Medievärlden.

”Det som lockade var kombinationen av det publicistiska ansvaret i att nå en stor del av Sveriges befolkning varje vecka, samt att få vara med och driva ett förändringsarbete för att hitta nya intäkter.”

Men han ser också flera utmaningar med sin nya roll:

”Annonsmarknaden är tuff, men det är inte där som tillväxten ska komma. Samtidigt gäller det att vårda annonsaffären. Att ställa om en organisation mot nya mål är alltid en utmaning så att man inte fastnar i gamla rutiner och arbetssätt.”

Det senaste året har det hänt mycket på Metro. I mitten av februari fick mediehuset nya ägare när Kinnevik sålde Metro till investmentbolaget Custos för 50 miljoner. Custos ägdes då av Mats Qviberg och den norske finansmannen Christen Ager-Hanssen. Men efter en hårt kritiserad intervju i Nyheter idag, som bland annat ledde till att TV4 bröt sitt samarbete med Viralgranskaren, valde Qviberg att sälja sina aktier i investmentbolaget för en krona. I samma veva avslöjade SvD Näringsliv att Christen Ager-Hanssen hade stora skatteskulder hos Kronofogden.

Kort efter ägarbytet slutade också Eric Ljunggren som chefredaktör för att bli vice vd för Metrokoncernen – men bara två månader senare beslutade han sig för att lämna mediehuset helt. I mars tillträdde tidningens nya efterträdare Staffan Erfors som rekryterats från Qvibergägda Realtid.se. Erfors blev dock bara kvar ett halvår och nu tar alltså Thomas Eriksson över – fast han får en ny roll som publisher.

Hur tänker du kring att komma till en tidning som så nyligen gått igenom en turbulent tid? Hur hanterar man det?

”Jag ser det som en möjlighet mer än något annat. Jag kan inte uttala mig om hur det varit fram tills nu, men intrycket jag får är att personalen är taggad på en nystart.”

Läs också

Han är Metros nya publisher