Betalalliansen lanseras som ”Sveriges lokalnyheter”

Morgonkollen

Betalalliansen mellan Hall Media, Mittmedia, Sörmlands Media och VK Media smygstartade i höstas men gäller från och med idag allt digitalt innehåll från alla företagen.

De fyra koncernerna har knappt 40 nyhetssajter- och appar som täcker en stor del av Sveriges yta. De som är kunder hos någon av dem får nu tillgång till allt digitalt innehåll på dessa sajter och i appar utan extra kostnad, genom att registrera ett konto på sverigeslokalnyheter.se

”Den absolut största anledningen till att det här samarbetet är något att vara riktigt stolt över, är att det verkligen gör skillnad för våra läsare. De får lite mer lokaljournalistik och lite mer för pengarna. Hos oss på Hall Media har vi sedan tidigare delat vårt Premiuminnehåll på våra tio nyhetssajter fritt för våra egna prenumeranter. Att nu kunna bjuda på ett trettiotal till känns mycket bra och något både läsare och lokaljournalistiken förtjänar”, säger Ulrika Josefsson, marknads- och upplagechef på Hall Media, i ett pressmeddelande.

Enligt Mittmedias privatmarknadschef Anna Joneby visar deras statistik visar att en majoritet av våra kunderna inte bara är intresserade av att ta del av sin lokala sajt, utan också av andra Mittmedia-sajter.

”För mig är det ett tydligt tecken på att det utvidgade erbjudande som Hall Media, Sörmlands Media och VK Media skapar med stor sannolikhet kommer att uppskattas av de olika aktörernas kunder, från Västerbotten till Småland”, säger hon.

De fyra koncernerna som ingår i Sveriges lokalnyheter gärna att fler ansluter sig.

”Ju fler medieaktörer vi är desto mer kvalitativt innehåll som levererar nytta för kund. Vi för samtal med ett par ytterligare aktörer och välkomnar givetvis fler ombord”, säger Jenny Hoflund Bergvall, marknads- och försäljningschef Sörmland Media.

Läs också

Bowallius om att betalalliansen är igång

Sporten första samarbetsområdet för betalalliansen

Fyra koncerner bildar betalallians