Jens Pettersson, redaktionschef på UNT.

UNT:s vändning – kompenserar printtappet digitalt

I våras kopplade UNT på sin nya betallösning. Och för första gången kompenseras nu tappet i print av tillkommande digitala prenumeranter. ”Det ger mycket hopp till en bransch som upplevt en del motgångar”, säger redaktionschefen Jens Pettersson.

Sedan i maj tar UNT betalt för sitt digitala innehåll på webben. Och samtidigt som man nu lägger in en till växel digitalt kan tidningen konstatera att den med stor sannolikhet kommer att öka det totala antalet prenumeranter på årsbasis. Det eftersom tappet i print för första gången kompenseras av nytillkomna fullbetalda (99 kr/månad) digitala prenumerationer. Adderar man dessutom de som tar ett provabonnemang på en krona blir utfallet ännu bättre, berättar UNT:s redaktionschef Jens Pettersson:

– Rullar det bara på som det gjort hittills i år så kompenserar vi tappet i print. Det känns förstås vansinnigt roligt och kan väl bara beskrivas som en pangsuccé. Vi verkar ju i en bransch där de flesta morgontidningar sett sjunkande upplagor i många år. Därför känns detta väldigt roligt och hoppfullt.

Hur tolkar ni de här siffrorna?

– För oss är det ett bevis på att vi gör ett väldigt bra jobb och att det går att ta betalt för lokaljournalistik. Och det är förstås en lättnad och en glädje. Det kunde också vara så att vi, när vi i våras började ta betalt på nätet, tappade all vår läsning. Det hade ju varit bedrövligt, men nu är det tvärtom i stället.

UNT har sedan länge växlat över mot allt mer digital kraft. I veckan bytte UNT huvudfokus och tidningens medarbetare arbetar nu primärt mot de digitala kanalerna och främsta fokus är mobilen. Det är följden av den nya organisation som i måndags sjösattes på tidningen. I samband med omorganisationen har tio tjänster försvunnit.

– Den nya organisationen tar utgångspunkt i läsarens beteende, som ju sedan länge visar på en förflyttning från läsande i print till digitala kanaler. Och vi tror på att göra journalistik där vi har våra läsare. Därför har vi skiftat till ett digitalt primärt tänk. Att vi nu får ett tydligare fokus tror vi ska ge bättre journalistik och ökad läsning. Det i sin tur kommer att generera ökade intäkter.

En annan följd av omorganisationen är att tidningen nu satsar ännu mer på näringslivsjournalistik.

– Sedan vi startade vår egen näringslivssajt för Uppsala och Uppland, Uppgång.se, har vi märkt hur intresset bland läsarna för den sortens nyheter har växt. Därför avsätter vi två heltidstjänster åt Uppgång.se i den nya organisationen.

Sedan april förra året har UNT haft en organisation som är uppdelad i två delar. Den ena har arbetat digitalt med sajten, den andra med papperstidningen. I samband med den omorganisationen sade tidningens dåvarande chefredaktör Charlotta Friborg till Medievärlden att tidningen behövde ha två parallella spår. Men i dag gör alltså ledningen en annan bedömning.

Hur påverkar det papperstidningen att ni nu primärt arbetar mot de digitala publiceringarna?

– Inte så mycket. Men grunden för vårt publiceringsarbete är en digital planering, sedan har vi ett antal sidplanerare som plockar ihop materialet till en bra papperstidning. Vi har väldigt stora intäkter från vår papperstidning. De intäkterna vill vi naturligtvis behålla.

Hur ska det gå till när ni flyttar fokus mot det digitala samtidigt som ni blir färre som ska göra jobbet?

– Vi kommer att göra tydligare jobb, renare vinklar och mer noggrann bildsättning. I alla fall om vi lyckas med våra ambitioner. Kraven för att bli läst på den digitala arenan är högre och därför behöver vi bli skarpare och vassare. Och vi kommer inte ha färre jobb i papperstidningen än tidigare.

– Men vi ska förstås vara ärliga och säga att vi inte är framme än. Ett sådant här omställningsarbete tar tid. Just nu är det lite smårörigt – som alltid när man sjösätter en ny organisation. Men samtidigt finns det en härlig entusiasm i gänget. Främst på grund av att de digitala prenumeranterna ökar. Det ger mycket hopp till en bransch som upplevt en del motgångar, säger Jens Pettersson.

Läs också

UNT kopplar på betalmodell i dag