Annons: Mediedagen 2019

Tidning nekas morgonutbärning – anmäler Postnord

Postnords behandling av travtidningen Sulkysport hindrar konkurrensen. Det menar Sulkysport som nu anmäler Postnord.

Konkurrensverket har fått in en anmälan som riktas mot Postnord, rapporterar Nyhetsbyrån Siren. Det är travtidningen Sulkysport som anklagar Postnord för maktmissbruk sedan tidningen nekats morgonutbärning.

Sulkysport delas i dag ut med post, men eftersom tidningen är missnöjd med antalet reklamationer vill man byta till morgonutbärning.

I en första kontakt med Morgontidig Distribution (MTD), som sköter morgonutdelningen, fick man ett positivt bemötande. Men i en senare kontakt nekades tidningen morgonutdelning. Skälen som angavs då var enligt anmälan ”Dels för låg upplaga. Dels direktiv från ägarna.”

Enligt Sulkysport beror den ändrade inställningen på påtryckningar från Postnord, vars dotterbolag Tidningstjänst är delägare i MTD. Sulkysport tror att det negativa beskedet är ett sätt för Postnord att säkra distributionen.

MTD delar i dag ut Sulkysports konkurrenter Travronden och V75Guiden.

Nu kräver tidskriften att Konkurrensverket vidtar åtgärder för att undanröja de konkurrenshinder som uppstått.