Mittmedias vd Per Bowallius.

Bowallius om att betalalliansen är igång

Nu är Plusnätverket mellan de fyra mediehusen Hallpressen, Sörmlands Media, VK Media och Mittmedia igång. Mittmedias vd Per Bowallius berättar om framtida samarbetsområden och bekräftar att det förs samtal med ytterligare koncerner.

I somras berättade fyra av Sveriges största dagspresskoncerner, Hallpressen, Sörmlands Media, VK Media och Mittmedia, att man ingått en allians. Tanken med alliansen var att allt betalinnehåll skulle göras tillgängligt för alla koncernernas kunder.

– Direkt efter vår överenskommelse har vi arbetat med den tekniska utvecklingen som ska möjliggöra samarbetet, berättar Mittmedias vd Per Bowallius.

Hur känns det att vara igång?

– Väldigt bra, det här är efterlängtat från vår sida. Vi ser att det gynnar både våra användare och oss som koncern att kunna samarbeta på det här sättet.

Det första området man ska samarbeta på är sporten. Det handlar bland annat om livesända uppsnack och direktsända matcher, vilket Medievärlden berättade om tidigare i dag.

– Att dra igång med sporten var ett naturligt steg då det finns många beröringsytor mellan oss och det direkt blir ett stort värde för våra användare. Sporten är en framgångsfaktor i vårt Plusarbete och enkelt att hitta synergier kring. Vi har idrottslag på en nationell arena som vi direkt kan samarbeta kring. Det blir ett stort mervärde för våra användare att vi samarbetar och det är viktigt att utgå från användaren.

Framåt ser Per Bowallius att flera samarbetsområden kan bli aktuella:

– Det finns flera områden, både stora och små, där vi kan samarbeta. Något som vi påbörjat samarbete kring och är i planeringsstadiet för är en egen digital valtjänst som går ut på att användarna kan ställa frågor till de lokala politikerna. Den heter #kandulova och gjordes i en del av Mittmedia förra valet 2014 och gick även på export till Norge året efter. Nu är vår ambition att den ska kunna användas av alla fyra koncernerna. Att samarbeta inför valet 2018 gör att vi verkligen kan fokusera på viktiga frågor i lokaljournalistiken. I tider då ”fake news” är på allas läppar och det parlamentariska läget är högst oklart kan vi tillsammans göra ett starkare avtryck på en superlokal nivå.

– Ett annat område att samarbeta kring är dataanalys av vårt innehåll och våra användare. Genom att utbyta erfarenheter och ha en öppen dialog om både utmaningar och framgångar kan vi snabbare se mönster och samband vilket hjälper oss att agera på fakta snarare än magkänsla. Vi ser också att vi gemensamt kan sätta en branschstandard kring betalt innehåll och genom att transparent utbyta affärsdata och kundinsikter hitta ”best practice” framåt.

Hur många nya betalande kunder hoppas ni nå?

– På sikt ska Mittmedia ha 400 000 digitala betalande kunder. Med Plusnätverket skapar vi ett mervärde som vi vet kommer att uppskattas av många av våra kunder. En majoritet av Mittmedias kunder använder redan i dag en eller flera av (enbart) Mittmedias digitala produkter.

När betalalliansen presenterades sade VK:s vd Sture Bergman till Medievärlden att han ville att det skulle bli fler koncerner än de fyra som var med från start. Per Bowallius bekräftar att det förs samtal med eventuella nya samarbetspartners:

– Vi för dialoger med flera koncerner och upplever att intresset är stort.

Läs också

Fyra koncerner bildar betalallians

Vd:arna om vad betalalliansen kan ge

Sporten första samarbetsområdet för betalalliansen