SvD och NTM i premiumsamarbete

Ett urval av SvD:s Premiumartiklar ska under en testperiod även publiceras på NTM-koncernens sajter. SvD hoppas nå nya läsare och NTM tror på ökad konvertering.

Materialet från SvD ska enbart vara tillgängligt för NTM:s inloggade läsare. De ska ha SvD-skribentens byline och det ska tydligt framgå att det är hämtat från Svenska Dagbladet.

– Vi ser en stor potential i detta samarbete. NTM får nya prenumeranter, SvD får intäkter och dessutom möjlighet att sälja prenumerationer och andra produkter via NTM:s alla kanaler och kundklubbar. En win-win-affär således, säger SvD:s vd Gunilla Asker i ett pressmeddelande.Tidningarna har tidigare samarbetet om bland annat tv-produktionen Slaget om Rosenbad och även utvecklat pendlingstjänsten Väntekartan tillsammans.

– Att vi nu hittar ett samarbete kring digitala prenumerationer känns naturligt, men också väldigt roligt. SvD har ett par års erfarenhet av att producera innehåll som bygger engagemang och som läsarna tycker är värt att betala för. NTM har nyligen börjat jobba med digitala prenumerationer och kan SvD vara behjälpliga i det arbetet är vi bara glada – samtidigt som vi själva har mycket att vinna på denna gemensamma satsning, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén.

Även NTM:s koncernchef Lennart Foss är mycket nöjd över samarbetet:

– Det här ger NTM:s alla nyhetssajter och dess läsare det bästa av två världar. Dels den unika och kvalificerade lokala och regionala journalistiken som våra egna mediehus producerar dygnet runt, året runt. Dels Svenska Dagbladets fördjupande nationella och internationella premium-journalistik. Vårt digitala innehåll breddas, fördjupas och förbättras, vilket gynnar våra läsare och därmed också vår digitala affär, säger Lennart Foss i ett pressmeddelande.