Annons: PP Pension

Martin Jönsson om att DN öppnar för läsarkommentarer

Just nu genomför DN ett test i samarbete med kommentarsplattformen Ifrågasätt. ”Det finns en vilja att föra en kvalificerad diskussion i aktuella samhällsfrågor”, säger DN:s redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson.

Sedan den 7 augusti går det att kommentera på dn.se/debatt genom ett samarbete mellan tidningen och den svenska plattformstjänsten Ifrågasätt.

– Det är ett test vi genomför. Vi gör bedömningen att det finns en vilja att föra en kvalificerad diskussion i aktuella samhällsfrågor. Men tyvärr har det blivit allt svårare att göra det eftersom det funnits stora problem med kvaliteten i kommentarsfälten, säger Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på Dagens Nyheter.

På DN beslutade man sig för några år sedan att stänga ned kommentarsfälten. Bakgrunden var en kombination av bristerna i kvaliteten i kommentarsfälten samt det faktum att majoriteten av kommentarerna flyttat till Facebook. Många svenska tidningar har sedan dess fattat samma beslut på liknande grunder.

Men nu återinför DN möjligheten för läsarna att delta i diskussionen under en testperiod. I augusti och eventuellt även i september testar tidningen att släppa igenom läsarkommentarer nedanför artiklarna på debattsidorna på sajten. Förhoppningen är att kunna erbjuda något extra till de läsare som har ett intresse av interaktion.

– Jag tycker att det vore värdefullt – inte minst under ett valår – att skapa ett forum där man kan föra en kvalificerad diskussion om opinionsmaterial och annat. Det vore bra för samhällsdebatten.

Med hjälp av algoritmer och modereringsverktyg identifierar Ifrågasätt språk som kan uppfattas som hotfullt eller kränkande. Ambitionen är att stävja näthat och ”nättroll” samt uppmuntra till faktabaserad och transparent debatt.

Martin Jönsson tycker att det är för tidigt bedöma hur öppnandet av kommentarsfälten tagits emot av läsarna:

– Det är lite tidigt att säga. Det har inte varit någon jättevolym av kommentarer. Men vi har inte haft problem med modereringen. På Facebook lägger vi dagligen ned en hel del tid på att ta bort inlägg och vi tvingas också spärra användare som bryter mot våra kommentarsregler. Framför allt eftersom det finns så många fejkkonton, säger Martin Jönsson.

Varför tror ni att tonen i kommentarsfältet ska bli bättre den här gången?

– Den tjänst vi använder nu ställer högre krav på verifiering. Vill man vara väldigt aktiv krävs det att man har ett inlogg. Risken är att det blir färre inlägg men förhoppningsvis leder det till en bortrensning av den dåliga tonen. Kvalitén är lättare att säkra när man vet identiteten på de som kommenterar.

Efter testperioden kommer DN att utvärdera försöket för att sedan besluta om en eventuell fortsättning, utökning eller avveckling.