Stor misstro mot journalistik om invandring

På många områden litar konsumenterna på att medieföretagen gör sitt jobb. Men det gäller inte bevakningen av invandringsfrågor.

54 procent håller helt eller delvis med i påståendet att svenska medier inte säger hela sanningen om samhällsproblem förknippade till invandringen.

Det visar resultaten i Institutet för Mediestudiers bok ”Misstron mot medier” som presenteras i dag. Institutets föreståndare Lars Truedson drar i en debattartikel på DN slutsatsen att det är dags att medierna verkligen varit så konsekvensneutrala som man säger sig vara: ”Ett viktigt argument för den uppfattningen är att bevakningen av dessa frågor alldeles uppenbart började se annorlunda ut när politiken ändrade kurs 2015. Plötsligt var exempelvis problem på asylboenden och misstänkta sexövergrepp på festivaler hårdbevakade. Det är en fråga där det är mycket svårt för forskning att hitta slutliga belägg, men nu kan vi alltså se att det finns en betydligt större skepsis hos nyhetskonsumenterna inför vilka val journalisterna gjort på detta område än på andra.”

Han konstaterar också att det just nu finns ett samhällsklimat där starka politiska krafter söker strid med medierna då det vinner sympatier i vissa delar av befolkningen. ”Då gäller det att som bransch ha en genomlyst bild av sina egna motiv och sina egna val – inte, som det i dag är vad gäller de senaste tio årens rapportering om invandringen, ha helt olika bilder utifrån vars och ens ståndpunkt. Det duger inte när medier är under attack från politiska krafter som inte erkänner mediernas självständiga roll.”