Content Central fördubblar redaktionen

Umeåföretaget Content Central går från fyra anställda till åtta i en förberedelse inför en bredare lansering av tjänsten.

Content Central har sedan hösten 2014 hjälpt mediehus och frilansjournalister i Sverige att distribuera redaktionellt innehåll. Över 2 800 frilansjournalister, skribenter och fotografer är anslutna till tjänsten och har laddat upp tusentals artiklar och bilder till försäljning. Nu är siktet inställt på nya marknader, och därför har redaktionen nu fördubblats.

Nya medarbetare är Marie Johansson, Sara Solaiman och Karl Lindfors som är baserade på huvudkontoret i Umeå, ny medarbetare är också Thomas Hedlund men han ska arbeta i Stockholm.

– På kort tid har stora delar av mediekartan ritats om och idag arbetar över femtio procent av världens ca 600 000 journalister på frilansbasis. Därför behövs smarta verktyg som underlättar distribution, rättigheter och betalning av redaktionellt material, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare på Content Central i ett pressmeddelande.

– Vi har nu testat av marknaden med ett slimmat team och får äntligen möjlighet att skala upp, fokusera och utveckla både vår tjänst och vår affär. Såväl utvecklingsteam och försäljningsteam får nu en välbehövlig förstärkning med internationell erfarenhet som behövs för att ta företaget till nya marknader, säger Joachim Ljungquist.

Under sommaren kommer nästa generation av tjänsten att lanseras med helt ny teknologi.