Annons: Fojo

Sju tunga mediechefer: Så bör public service uppdrag se ut

Morgonkoll

Public service-bolagens finansiering, anslagsnivå och uppdrag bör utredas och behandlas utifrån situationen på mediemarknaden som helhet. Det skriver sju tunga mediechefer på SvD Debatt i dag.

Behovet understryks av förslag som framförts att även andra skulle kunna ta del av det omfattande offentliga stöd som i dag endast ges till de tre bolagen. Det skriver Per Bowallius vd Mittmedia, Tomas Franzén vd Bonnier, Raoul Grünthal vd Schibsted Sverige, Jeanette Gustafsdotter vd TU – Medier i Sverige, Anders Jensen vd MTG Sverige, Staffan Rosell vd Bauer Media och Bodil Ericsson Torp vd Aller Media i Svenska Dagbladet i dag.

De lyfter fram några aspekter som speciellt viktiga, för yttrandefriheten, mångfalden och den sunda konkurrensen:

• Utgå från den samlade mediemarknaden och definiera ett tydligt public service-uppdrag. Det bör ske utifrån ett allmännyttigt behov som inte uppfylls eller kan antas uppfyllas av andra mediebolag. Kommittén bör också noggrant överväga på vilka sätt och i vilka former dessa behov ska tillgodoses.

• Om behoven ska fyllas av offentligt finansierade medier bör uppdraget definieras och även gränserna för verksamheten. All verksamhet måste ha en tydlig koppling till public service-bolagens kärnverksamhet – det vill säga bolagens utsändningar i FM-nät och marknät.

• I det fall kommittén finner att ett eller flera allmännyttiga behov bäst tillgodoses av andra än offentligt styrda mediebolag, bör den vara fri att föreslå uppdrag och stödformer för dessa.

• Det redaktionella oberoendet och integriteten är en grundsten och måste värnas. Däremot bör kommittén lämna förslag på vilket sätt uppdraget eller uppdragen ska kontrolleras och säkerställa att detta sker av en part som är oberoende av stödmottagarna.

• Förutom en oberoende granskning av verksamheten bör Konkurrensverket få ett tydligt uppdrag att ur ett konkurrensperspektiv granska de affärsmässiga åtgärder som de offentligt finansierade medierna vidtar.

• Public service-bolagens verksamhet på sociala plattformar: Facebook och YouTube kan bygga trafik och intäkter på licensfinansierat innehåll – ett innehåll som inte är tillgängligt för svenska fristående mediebolag.

Hela skrivelsen här: Skrivelse gällande PS-utredning