Annons: Mediedagen 2019

Det hoppas Mittmedia lära av 24-gruppen

Innehållsutbytet ska gå åt båda hållen. Men kommer att vara marginellt enligt Mittmedias vd Per Bowallius. Jeanette Lindström, vd för 24 Journalistiks ägarbolag, ser fram mot bra opinionsmaterial och nattbevakning.

mm24

Mittmedia ser fram emot att både bidra och få ta del av 24:s innehåll. Även om det bara kommer att vara marginellt. Koncernen har redan liknande utbyten med till exempel VK-koncernen, säger Per Bowallius.

Vad av 24-gruppens innehåll är intressant för Mittmedias läsare?

– Flera olika typer av innehåll, sportinnehållet framstår som mest intressant i ett förstaläge.

24-gruppen planerar att etablera sig på ytterligare orter. I dag har bolaget sajter på ett 10-tal orter i södra Sverige. Jeanette Lindström, vd för 24 Journalistiks ägarbolag Lindmark Media utesluter inte att det kan bli på orter där Mittmedia finns i dag:

– Men det är inget som vi har gått in på, säger hon till Medievärlden.

Om 24 skulle etablera sig på marknader där Mittmedia finns blir de absolut en konkurrent menar Per Bowallius:

– Vilket både är sunt och nyttigt.

Vad kan Mittmedia lära sig av 24Journalistik?

– Vi vill och måste förstå branschens utmaningar ur andra perspektiv än de traditionella. Där kan vi lära oss mycket av en entreprenörsdriven aktör som 24. Under hösten har vi haft en process där förre vd Thomas Peterssohn värderat möjligheterna att sälja våra plattformar separat. Analysen visar att det inte är en framkomlig väg. I det här sammanhanget beslutade vi att i stället titta på andra alternativ för att kunna fortsätta finansiera en offensiv satsning på digital utveckling. Testsamarbetet med 24 Journalistik är en del i detta arbete där vi tillsammans med en aktör, som inte är bunden av en struktur, prövar vad våra plattformar kan göra.

Vad hoppas Mittmedia få ut av samarbetet?

– Vi kan lära oss väldigt mycket från ett helt annat perspektiv. Innehållsutbytet är en annan konkret nytta för oss. Sedan är det förstås mycket viktigt för oss att de produkter och plattformar som vi utvecklar utsätts för provtryck i samarbete med externa samarbetspartners.

24-gruppen hoppas att samarbetet ska höja både kvaliteten och antalet artiklar på sajterna. Främst handlar det om opinionsmaterial och nattbevakning.

– Vi börjar med att testa att Mittmedia ska sköta nattbevakningen för vår sajt i Uppsala. Men det vore en dröm om de kan göra det för alla våra sajter, säger Jeanette Lindström.

24-gruppen kan också komma att börja använda Mittmedias nya annonsplattform Reacher som möjliggör för kunderna att köpa utifrån både målgrupp och geografi.

– Vi kikar på den lösningen men har inte tagit några beslut ännu. Men blir det inte Mittmedias läsning kommer vi att ta någon annan.

Under andra kvartalet tror hon att samarbetet mellan Mittmedia och 24-gruppen ska vara helt genomfört.

Att Mittmedia lagt ned försöken att sälja sina plattformar separat innebär också att förre vd:n Thomas Peterssohn sedan årsskiftet lämnat koncernen.

Läs också: Mittmedia och 24 Journalistik i nytt samarbete