Annons: Mediedagen 2019

Ökad vinst för Aller media

Mediehusets bokslut visar att omsättningen minskar något medan vinsten ökar.

Av Aller medias bokslut för det brutna räkenskapsåret 2015/2016, som slutade 30 september, framgår att tidskriftskoncernen gör 113 miljoner kronor i vinst. Omsättningen för samma tid låg på 1 560 miljoner kronor. Det är en minskning med 2 procent.

Vd, Bodil Ericsson Torp, är nöjd med resultatet och ser positivt på framtiden:

”Vi har en mycket solid affär, med ett positivt kassaflöde på cirka 170 miljoner, som gör att vi med egna medel från verksamheten kan fortsätta investera, driva innovation och utveckla företaget och organisationen.”

I juni 2016 köpte Aller media contentbyrån OTW av krisande Stampen. Enligt Resumé låg prislappen på 120 miljoner kronor.

Samtidigt har Aller media under året genomgått flera större organisationsförändringar. Bland annat gjorde man sig av med nästan hälften av layoutarna, 30 tjänster, när teamet centraliserades.