Mittmedias vd Per Bowallius.

Mittmedia hårdbantar tryck och distribution

Färre tryckerier och fler frekvensnedgångar. Det blir konsekvenserna när Mittmedia ska halvera de fasta kostnaderna för tryck och distribution till 2020.

Om tre år ska koncernens fasta kostnader för tryck och distribution halveras från dagens nivå på omkring 700 miljoner kronor. För att nå dit krävs både att antalet tryckerier minskas och att det genomförs frekvensförändringar över hela koncernen. Mittmedias personal informeras just nu om den nya strategin som styrelsen tog beslut om i måndags.

– Printaffären måste omstruktureras på ett sätt som möjliggör radikal minskning av kostnaderna för tryck och distribution. Samtidigt måste vi hitta modeller som ökar rörligheten i kostnaderna vid förändring av upplaga och frekvens, säger Mittmedias vd Per Bowallius i en intervju med Medievärlden Premium.

Hur frekvensförändringarna ska genomföras styras av mycket av erfarenheterna från BBL/AT som gick ner till från fem- till tredagarsutgivning vid årsskiftet.

– Det ser bra ut men det är för tidigt att dra några slutsatser. Men det är spännande med BBL/AT som är den första större frekvensförändringen i Sverige som genomförs med en Plus-lösning på plats, en e-tidning som skalas upp och vi behåller prisnivån på prenumerationerna.

2020 ska Mittmedia ha en bibehållen journalistisk kraft och vara fortsatt ledande i respektive utgivningsområde är ambitionen.

– Det här är ingen besparingsstrategi utan en marknads- och positioneringsstrategi. För om vi inte tar den platsen fungerar inte det här. Spara är inte en strategi, det är ett sätt att hantera en resultatsituation. Det som har gjorts har varit nödvändigt. Nu har vi en organisation som är av en storlek som den måste vara för att svara mot de publicistiska ambitioner vi har.

Han säger också att koncernen tänker fortsätta att växa. Kanske till och med över landsgränserna. Läs hela intervjun här:

• En central del i Mittmedias strategi på vägen till 2020 är att de digitala läsarintäkterna då är en betydande intäktskälla. De första stegen togs i höstas när Plusmodellen lanserades i Sundsvall och på Allehanda Media. Nästa vecka kopplar NA på modellen som sista företag i koncernen.

Arbetet har gått över förväntan så här långt menar Robin Govik. Ledningen har undan för undan justerat upp målen för antalet nya kunder per vecka. Sedan i december ligger det på drygt 850 i veckan.

– Och det målet har vi sedan slagit varenda vecka sedan dess, säger Robin Govik.

Läs hela intervjun här:

• Även om Per Bowallius inte vill medge det finns sannolikt en preliminär plan på hur de fasta kostnaderna för tryck och distribution ska halveras. Det krävs kraftfulla åtgärder för att nå dit. Läs en snabbanalys här:

MITTMEDIAS PLAN INFÖR 2020

Planen mot 2020 vilar på tre fundament:

• Utveckla den digitala affären. Mittmedia ska fortsätta satsa på utveckling av intäktsmodeller mot både annonsörer och läsare som i huvudsak är fristående från ett printberoende.

• Växa och utöka strukturen. Mittmedia ska fortsätta att utöka vår struktur genom att attrahera partners, för samarbete eller delägarskap, och därmed bli fler som delar på kostnader för gemensamma funktioner och utveckling.

• Transformera printaffären. Mittmedia ska transformera printaffären på ett sätt som möjliggör en radikal kostnadsminskning inom tryck och distribution.