Han vill rädda den lokala journalistiken

Njus kommer om något år att vara det självklara valet för många nyhetstörstande svenskar. I alla fall om Rolf Bäck, entreprenör i Sundsvall, får som han vill. Om bara några månader ska tjänsten lanseras är planen. UPPDATERAD

rolf-back

Rolf Bäck IT-entreprenör i Sundsvall vill använda sitt datorkunnande för att stärka den lokala journalistiken och därmed stärka demokratin.

I februari räknar han med att Njus (uttalas gärna som engelska news) ska bli publik. Tjänsten har han skapat för att rädda den lokala journalistiken, när den ena efter den andra lokalredaktionen försvinner från det svenska medielandskapet.

Tjänsten Njus kommer att vara en betaltjänst, vilket innebär att de som skriver för Njus också kommer att få betalt. Rolf betonar att det finns många arbetslösa och frilansande journalister och andra med näsa för nyheter som tillsammans kommer att kunna bygga ett flöde av lokala nyheter.

– Det är ju så att fler och fler lokalredaktioner över hela landet försvinner. Samtidigt visar det sig att vid valet 2014 var missnöjesröstningen starkast där det inte finns lokal journalistik. Då är slutsatsen given för mig. Varför gör man inte ett Spotify för journalister? Så att vi får tillbaka bärande journalistik i landsorten.

Rolf Bäck, som är en entreprenör med stark förankring i IT-branschen, satte sig ner och skissade på en tjänst som till slut blev Njus. I ett och ett halvt år har han jobbat med projektet och är så pass färdig att han kan utlova en lansering i februari.

– Jag har definierat en rad problem på vägen, men lyckats lösa alla, förklarar han. Till exempel vill jag ha tillbaka kommentarsfälten kopplat till artikeln.

– Men för att det ska bli en levande och bra debatt måste den ske vid källan. Därför har vi istället för att använda robotar som skriver artiklar skapat robotar som håller koll på kommentarsfälten, säger Rolf Bäck.

Han berättar också att han träffat alla de stora medieföretagen i landet.

– Jag har ju haft ingående diskussioner kring mina idéer och ingen har kunnat sticka hål på detta. Ingen har kommit med invändningar som skulle kunna sänka projektet. Ett av de medieföretag jag pratat med säger att det är det bästa som hänt dem. De kan både köpa innehåll av oss, leverera innehåll och vara med och dela på intäkterna.

För att det kommer att bli intäkter som snabbt bär den nya tjänsten det är Rolf Bäck övertygad om, trots att den inte kommer att innehålla en enda annons. Hela tjänsten ska finansieras med en prenumerationsavgift. Tillräcklig låg för att det ska vara attraktivt ändå tillräckligt hög för att generera nödvändiga intäkter.

– Medieutredningen visade ju att 50 procent av internetanvändarna är beredda att betala för nyheter, och 20 procent gjorde det på något sätt under 2015.

I början kommer alla att få en gratisperiod på två veckor och har du installerat appen kan du alltid se rubrikerna även om du inte betalt avgiften.

– En del artiklar kommer också vara fria att läsa för alla. Vi erbjuder nämligen skribenterna att när de vill lägga ut en och annan artikel gratis. Dels för att locka till läsning och dels för att göra sig känd bland läsarna.

Vem som helst ska kunna registrera sig som leverantör av nyheter till Njus.

– Vi kan inte ha kravet på att de måste vara utbildade journalister, då kanske vi inte hittar skribenter på de små orterna. Men självklart kommer vi att ha samma etiska riktlinjer som övriga medieföretag och SVT och Sveriges radio. Så kvalitet och etik är viktigt, betonar Rolf Bäck.

– Alla som bidrar med material kommer att varje månad få sin ersättning enligt en bestämd mall. Det gör dem motiverade att fortsätta jobba för oss och med tillräckligt många prenumeranter kommer en del att kunna leva på detta. 70 procent av våra intäkter går till de som varit med och producerat innehållet. Oavsett hur länge en artikel ligger kvar så kan den alltid generera inkomster för skribenten. Varje gång någon läser en artikel tickar det ut ersättning till skribenten.

– Det gäller den totala omsättningen över hela landet. Sedan finns det 10 -15 parametrar som styr hur mycket man får betalt. Exempelvis hur många andra artiklar som publicerats om orten. Ju färre som finns sedan tidigare, desto högre blir ersättningen. Vi vill stimulera till bättre bevakning på de mindre orterna.

– Hur gammal artikeln är, blir en parameter och en annan hur många gånger den delats i social medier. Vi använder oss också av OVX (ordvariationsindex). Vi vill skapa en så bra läsupplevelse som möjligt för våra läsare.

Rolf Bäck förklarar också att han har tagit fram algoritmer för att belöna den som skriver artiklar om orter som har liten bevakning och alltså få artiklar.

– Jag vill ju inte ha en person som sitter i Kramfors och skriver om Sundsvall bara för att där finns fler läsare. Något som skulle kunna ge större intäkter.

Det är alltså en av parametrarna som ligger till grund för skribentens ersättning.
– Vi kommer också att göra en viss kontroll av varje person innan vi godkänner deras registrering som skribent.

En kritisk punkt i projektet är starten. Att tillräckligt snabbt få igång produktionen så att det blir intressant på många orter att prenumerera.

– Jag är övertygad om att intresset kommer att växa snabbt där folk saknar, eller är missnöjd med, den lokala bevakningen. Om det inte fungerar som jag planerat kommer jag att skicka ut frilansjournalister till ett 20-tal utvalda orter för att under en tid dra igång nyhetsrapporteringen.

Rolf Bäck tar nu in kapital från olika investerare för att få marknadsföringspengar och att eventuellt kunna anlita ett antal skribenter vid starten.

– De investerare som hittills sagt ja till min förfrågan är personer som tycker detta är viktigt ur samhällssynpunkt. En demokratifråga helt enkelt.

Kommer allt som skrivs att publiceras, eller hur fungerar det?

– Vi kommer ju inte att ha någon personlig relation till skribenterna. I alla fall inte i 99 fall av hundra. Vårt system skannar av och bedömer innehållet. Det fungerar ungefär som ICA:s självscanning. När systemet lärt sig att du är att lita på så släpps artiklarna igenom direkt, men naturligtvis finns alarmfunktioner om något otillbörligt skulle dyka upp.

– En oerhört viktig del för mig är öppenhet. Hur har varje artikel gått. Hur många läsare har du på orten. Hur mycket omsätter vi totalt och på orten, etcetera. Allt sådant vill jag ha öppet, jag tror att inget annat mediehus fungerar på det sättet.

Hur ser du på risken att många texter kan vara textreklam?

– Jag menar att vi ska acceptera ”content marketing”, men det ska märkas ut och det kommer inte att ligga bland de vanliga artiklarna. Vi ska ju vara en nyhetsbyrå först och främst, det är ju nyheter vi ska leverera. Den typen av artiklar får också en lägre ersättning än vanliga nyhetsartiklar.

Här gör ni alltså en sortering, hur sorterar ni övriga nyheter?
– Vi har en mycket bredare märkning än vanliga nyhetstjänster. Det kommer att finnas många olika kategorier under vilket artiklar samlas. Men det viktigaste är att tagga alla artiklar på rätt sätt.

– De flesta tidningar eller nyhetstjänster ser en artikel som en enhet. Jag ser massor av användbar information i varje artikel. Varje artikel kommer därför att kunna hamna under olika kategorier, det viktiga är att läsaren lätt hittar respektive kategori eller ämne.

– Allt geo-taggas också. Så om du kör på E4 kan det plinga till i mobilen och du får ett meddelande om att en olycka har skett 3 km framför dig.

– Vi kommer också att ha en centralredaktion som övervakar strömmen av artiklar. De granskar det som behöver granskas och godkänner reportrar och redaktörer. De har även till uppgift att utbilda och coacha skribenterna så att kvaliteten hela tiden blir bättre.

Systemet sköter sorteringen, såvida det inte är en större händelse som manuellt ska lyftas upp över vissa geografiska områden.

Kommer ni att ta emot artiklar på olika språk?

– Ja, och därför måste vi ha ett antal redaktörer som hanterar detta. På samma sätt som det finns frivilliga redaktörer som godkänner eller underkänner artiklar på Wikipedia, säger Rolf Bäck.

Han avslutar med att avslöja de planerade prenumerationspriserna. Det här är väl det enda bekanta ifrån dagens nyhetstjänster på nätet. Priset är under diskussion, men blir troligen 99 kronor eller 119 kronor per månad och dagspriset 19 kronor.

För att tjänsten ska gå runt ekonomiskt räknar han med att det kommer att behövas omkring 10 000 prenumeranter. Där är man mellan sex och tolv månader tror Rolf Bäck.

Svenåke Boström

 

Uppdaterad (2017-12-23 17:40):

I en tidigare version stod att Fredrik Nilsson ska bli ansvarig utgivare för Njus. Det stämmer inte, däremot var han med i utvecklingsarbetet.